تنظیم اسلامی زنان ۴۹ مین سالروز نهضت اسلامی افغانستان را تجلیل کرد

تنظیم اسلامی زنان ۴۹ مین سالروز نهضت اسلامی افغانستان را تجلیل کرد

ارسالی: استاد محمد کبیر قانع

۱۳۹۷/حمل/۲۵

تنظیم اسلامی زنان حزب اسلامی افغانستان طی یک سمینار علمی از چهل و نهمین سالروز تأسیس نهضت اسلامی افغانستان، در دفتر ولایتی کابل تجلیل کرد. در این مجلس ده ها تن از خواهران مؤمن و متعهد به آرمان های نهضت اسلامی افغانستان حضور به هم رسانیده بودند. افزون بر اعضای تنظیم اسلامی زنان، شماری از بزرگان حزب اسلامی نیز دعوت شده بودند که با بیانیه های عالمانۀ شان در پیوند با چگونگی تأسیس نهضت اسلامی، اذهان اشتراک کننده گان را روشن ساختند.

در آغاز برنامه خواهر فوزیه “نصرتیار رائق” آمرۀ تنظیم اسلامی زنان مختصراً تاریخچۀ نهضت اسلامی و ایجاد تنظیم اسلامی زنان را بیان نموده و کارکردها، ایثار و فداکاری های زنان با شهامت افغانستان در تاریخ نهضت اسلامی یاد آور شد و آن را تمجید و تحسین نمود.

خواهر “نصرتیار رائق” گفت: در سال ۱۳۵۲ هـ ش به ابتکار برادر مجاهد حکمتیار و به حمایت برادر شهید مان سیف الدین “نصرتیار” رحمه الله ، تنظیم اسلامی زنان اساس گذاشته شد و زنان تحت اشراف خواهر رونا “نصرتیار” به فعالیت های دعوتی خویش به طور مخفی شروع کردند. بعد از شهادت خواهر رونا “نصرتیار” این تنظیم در سال ۱۳۶۶ هـ ش در دیار هجرت توسط خواهر فاطمه “یاسر” و خواهر خورشید “افراسیابی” دوباره به طور علنی به فعالیت آغاز کرد و در بخش های تعلیم و تربیه، خدمات صحی، اجتماعی، و اقتصادی به خواهران مؤمن و مهاجر خدمات ارزنده را انجام دادند. خانم “رائق” افزود که زنان در تاریخ نهضت اسلامی و پیروزی جهاد افغانستان نقش بارزی داشتند که از آن چشم پوشی نمی توان کرد. همین زن های هدفمند بودند که پدران، برادران و شوهران شانرا به جهاد بر ضد طواغیت و برای آزادی کشور شان آماده می کردند و خدمت به مجاهدین را از وظیفه های دینی شان شمرده در تهیۀ غذا، لباس، رسانیدن اسلحه و مهمات برای آنها و حتی جهاد در کنار شان تلاش می ورزیدند. خواهر رایق زنان مسلمان به خصوص زنان افغان را به فعالیت های خسته گی ناپذیر دعوت اسلامی تشویق نمودند و افزود که هر زن افغان باید در قبال دین، وطن و خانوادۀ خود احساس مکلفیت نموده، در جهت ترقی دین و وطن خود ادای مسؤولیت نماید.

سپس خواهر رومینا “نوابی” نمایندۀ تنظیم زنان در ولایت کابل، مقالۀ علمی خویش را تحت عنوان (نهضت اسلامی و مسؤولیت های ما) به خوانش گرفت و از آغاز نهضت اسلامی تا کنون، کارکردها، ایثار و فداکاری های قهرمانان این جریان کفرشکن را بیان نمود. به گفتۀ خواهر نوابی، نهضت اسلامی افغانستان در چنان شرایطی مانند آفتاب درخشان ظاهر شد که ارزش های اسلامی در کشور از سوی روس و چین مورد تجاوز قرار گرفته و زیر تهدید قرار داشت. به علت جهالت و نه فهمی مردم ارزش های دینی به توده یی از خرافات مبدل شده بود و حالت سیاسی و اقتصادی کشور با مشکلات سخت روبرو شده بودند. اما الحمد لله نهضت اسلامی افغانستان که بعداً به نام (حزب اسلامی افغانستان) مسمیٰ شد، توانست که با پایمردی و متانت تمام استعمار روسی را به شکست مواجه ساخته و جهان بشریت را از شر این هیولای پلید نجات دهد.

همچنان خواهر محترم رحیمه “زاهد” عضو فعال تنظیم زنان، در خلال صحبت های خود از بی بی عایشه و بی بی فاطمه رضی الله عنهما و ناهید شهید و ملالی رحمهن الله به عنوان نمونه های بارز یاد آوری نموده گفت: باید ایشانرا در زندگی برای خویش الگو قرار دهیم. به گفته خواهر “زاهد” چنانچه در تاریخ زرین اسلام و از آغاز دعوت تا کنون زنان دوشادوش پدران، برادران و شوهران شان در سنگر های دعوت، جهاد و مبارزه سهم فعال داشتند. بر ما هم لازم است که به عنوان یک قشر مهم جامعه مسؤولیت پذیر بوده و مسؤولیت های خویش را در قبال دین، وطن، مردم و خانوادۀ خویش به صداقت کامل و همت بلند ادا کنیم. زنان نه تنها نیمی از جامعه انسانی را تشکیل می دهند بلکه در تقش های مادر، خواهر، دختر و همسر مسؤولیت تربیت و سمت و سو دهی نصف دیگر جامعه (مردان) را نیز به عهده دارند که باید توجه جدی برایش مبزول گردد.

متعاقباً استاد محمد زمان “مزمل” عضو شورای اجرائیه و نویسندۀ توانای حزب اسلامی پیرامون موضوع صحبت نموده در مورد نظام شاهی آن زمان، روس ها و نوکران خود فروخته و بیگانه پرور شان، همچنان زمینه سازی و هموار ساختن بستر برای اشغال روس ها، توضیحات مفصل ارایه نمودند و ریشۀ مشکلات و نا هنجاری های فعلی را مرتبط به همان دوره دانسته افزودند که مجاهدین قهرمان افغانستان توانستند که به طور معجزه آسا تجاوز وحشیانه روس ها را به شکست مواجه ساخته و کشور های زیاد دیگری را نیز از تحت سیطرۀ آنها بیرون کنند. ولی بدبختانه برخی افراد مغرض، خود فروخته و بیگانه پرور که از قبل در بین مجاهدین جا به جا شده بودند، نگذاشتند که مجاهدین به گونۀ مشترک یک حکومت باثبات و قدرتمند را تشکیل دهند تا آرمانهای یک ونیم ملیون شهید تحقق یابد. اینها جنگ های داخلی را شعله ور ساختند که این جنگ ها باعث گردید که علاوه بر بد بختی های دیگر، افکار سکولاریزم و کمونیزم یکباردیگر زنده و پخش شوند.

محترم “مزمل” صاحب در خطاب به خواهران افزودند: خواهران گرامی و متدین! در جامعۀ افغانی فکر ناپسند سکولاریزم به بسیار سرعت و جدیت منتشر می شود. مقابله با این پدیدۀ شوم و همچو موارد دیگر به مبارزات همه جانبه و مشترک ضرورت دارد که باید هر دو قشر جامعه (مردان و زنان) در برابرش به گونۀ مستحکم ایستاده گی کنند. ما و شما باید از تاریخ عبرت بگیریم، کمی ها و کاستی های مانرا اصلاح کنیم تا کارهای دعوتی مان تأثیر گذار شود. ما از تمام برنامه های دعوتی و تربیتی شما حمایت و پشتیبانی می کنیم و در تمام کارها موفقیت های تان را آرزو می بریم.

همچنان قاضی صاحب عبدالحی “فقیری” آمر انسجام ریاست دعوت و تنظیم، ضمن صحبت های عالمانۀ شان از آغاز نهضت اسلامی و عوامل تأسیس آن و انگیزۀ قیام دوازده تن جوان مؤسس این چشمۀ خورشید که یازده تن آنان به آرمان مقدس شان نایل گردیده و مطابق پیمان شان که با الله جل جلاله بسته بودند به شهادت رسیدند. و از میان شان تنها برادر مجاهد حکمتیار امیر حزب اسلامی افغانستان در قید حیات اند. (حفظه الله)

استاد “فقیری” در بخش دیگری از سخنانش در خطاب به مسؤولین و متعهدین تنظیم اسلامی زنان گفت: خواهران گرامی! مسؤولیت های شما در قبال دین، وطن و مردم تان بسیار بزرگ و سنگین است و شما در اصلاح جامعه نقش سرنوشت ساز دارید. شما به فعالیت های چندین دهۀ تنظیم اسلامی زنان بنگرید و ببینید که چقدر کارهای بزرگ انجام داده اند! آنها توقع تحسین و تقدیر را از هیچ ارگانی نداشتند و با تمام هوش و حواس به کارهای دعوتی مبادرت ورزیده، وظیفۀ شانرا با کمال صداقت، اخلاص، و ایمانداری انجام داده اند. همچنان حزب از شما بسیار توقع دارد که با کار و تلاش های شما در جامعۀ افغانی، شاهد تغییرات بنیادی در عرصه های مختلف باشیم. إن شاءالله

در این مجلس ترانه ها و اشعار حماسی و وطنی نیز از طرف خواهران متعهد تنظیم اسلامی زنان خوانده شد که به نعره های ملکوتی الله اکبر پزیرایی شد.

این مجلس پر شکوه با دعای اختتامیه توسط خواهر بصیره “ضیاء” مدیر لیسه بنات المؤمنات، پایان یافت.

یاداشت: تنظیم اسلامی زنان حزب اسلامی در کابل به فعالیت آغاز نموده اند، تمامی زنان مؤمن و متعهد به آرمانهای مقدس نهضت اسلامی افغانستان میتواند با این تنظیم ارتباط قایم کند تا بتوانیم به اهداف مقدس خود با فعالیت های خود در اصلاح و دعوت در جامعه رول ارزنده را ایفا نمائیم.

تنظیم اسلامی زنان حزب اسلامي افغانستان

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *