استاد احمد جاوید عارفی
ابن عباس رضی الله عنه روایت کرده است که فرمودند :
این آیه در نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم تلاوت شد :
"یا ایها الناس کلوا مما فی الارض حلالا طیبا" (بقره 168).
"ای مردم از آنچه را در زمین است حلال و پاکیزه تناول کنید".
سعد ابن ابی وقاص ایستاد و گفت:
ای رسول الله صلی الله علیه و سلم از خداوند بخواه که مرا مستجاب الدعوه بگرداند پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند:
" ای سعد خوراکت را خوب کن از راه حلال به دست آور مستجاب الدعوه خواهی شد،
قسم به آن ذاتی که نفس محمد در دست اوست بنده لقمهٔ حرام را در شکمش می اندازد و خداوند متعال عمل چهل روز او را قبول نمی کند و هر بنده ئی که گوشتهای او از حرام بوجود آمده آتش برای او سزاوار است".
این حدیث را حافظ بن رجب رحمه الله در جامع العلوم والحکم از روایت طبرانی رحمه الله ذکر کرده است.
این گفته پیامبر صلی الله علیه و سلم دلالت کنندهٔ این است که عدم حلال بودن خوراکی ها و خوردنی ها مانع از استجابت دعا می شود و مانع می شود که این دعا به سوی خداوند متعال بالا رود و جز ضرر و زیان برای صاحبش چیزی ندارد.
ظلم در حق توده های مستضعف، تضییع حقوق این بیچارگان، در صورت امتیاز دادن به آنان، گرفتن رشوه های سنگین، سقوط فضایل اخلاقی قضات، مسئولین و کارمندانی که رشوه دریافت می کنند. ضعف ایمان رشوه خواران.
گرفتار خشم الهی در دنیا و آخرت، دانستن این مطلب لازم است که الله تعالی خلاف کاران را مهلت می دهد و از وضع و حال آنان غافل نیست،
الله تعالی برخی از ظالمان را در دنیا پیش از آخرت به سزای اعمالشان می رساند و سهم بزرگ عذابشان در قیامت در انتظارشان است…
در حدیث صحیح آمده است که رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده اند:
«مَا مِنْ ذنْبٍ أَجْدَرُ أَنْ یُقحَّلَ اللهُ تَعالَی یَصاحِبهِ ألْعُقُوْبَةَ فیِ الدُّنْیاَ مَعَ ما یَدَّ جِزو لَهُ فِی الآخِرَةِ: مِثْلُ الْبَغْیِ وَ قَطِیْعةِ الرَّحِمِ»
«ظلم و قطع رابطه خویشاوندی از همه گناهان شایسته تراند که الله تعالی عذاب آن ها را در دنیا به صاحبش رسانده و علاوه از آن عذاب آخرت آن را هم برایش ذخیره کند». ابن ماجه (4211)
بدون تردید رشوه و همهٔ انواع ظلم از مواردی هستند که الله عزوجل حرام نموده است، در صحیح بخاری و مسلم روایت است که رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده اند:
«إنَّ اللَّهَ لَیُمْلِی لِلظَّالِمِ حَتَّی إِذَا أَخَذَهُ لَمْ یُفْلِتْهُ»«همانا الله به فرد ستمگر، مهلت میدهد ولی هنگامی که او را مؤاخذه کند، رهایش نمیسازد». بخاری (4686) و مسلم (2583)
سپس رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ این آیه را تلاوت کرد:
[وَکَذَلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَی وَهِیَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ (102)] (هود/102)
«مؤاخذه ی پروردگارت چنین است هرگاه بخواهد آبادی هایی را مؤاخذه کند که ستم کرده اند، همانا عقاب الله تعالی دردناک و سخت خواهد بود».
چون رشوه خوری و رشوه ستانی از گناهان کبیره و شدید است، به تمام افراد جامعه واجب است تا کسانی را که به این مرض پلید دچار اند، مخلصانه نصیحت کنند، و در نصیحت کردن این چنین مردم نرمی کنند.
خداوند متعال به پیامبرش موسی علیه السلام امر کرد تا فرعون را با روش ملایم نصیحت کند، چنانکه فرمود:
«اذْهَبْ أَنتَ وَأَخُوکَ بِآیَاتِی وَلَا تَنِیَا فِی ذِکْرِی * اذْهَبَا إِلَی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی * فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَی» (طه 14).یعنی:
(اکنون) تو و برادرت با آیات من بروید، و در یاد من کوتاهی نکنید! بسوی فرعون بروید؛ که طغیان کرده است!اما به نرمی با او سخن بگویید؛ شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد!
بنابراین ما نیز با روشی نیک و پسندیده و توام با حکمت و خیر خواهی رشوه خوار را یاید نصیحت کنیم و حکم آنرا برایش روشن کنیم،
و وی را از خشم و غضب خداوند آگاه سازیم، و از او بخواهیم که توبه کند و خود را از مال حرام پاک کند.
الله تعالی می فرماید:
« ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ»(نحل 125)یعنی:
با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایتیافتگان داناتر است.
اللهم اهد ناالصراط المستقیم.
آمین!
ا.ج.ع
۲ شنبه ۵ می ۲۰۱۴
https://www.facebook.com/meydanestid