تقوا نداریم که آرام نداریم

6

آیا میدانستید؟

﴿تقوا نداریم که آرام نداریم﴾

﴿بخش ششم﴾:

همانطوریکه در بخش های قبلی اشاره نمودم، نبود تقوا باعث ایجاد مشکلات بیش از حد در یک خانواده، جماعت، و بالاخره در یک جامعه شده، دیوار های محکمِ اتحاد و اتفاق را درهم میشکند، و بساط آرامش را از میان برمیدارد

تقوا بهترین توشه ی بنده برای مصالح دین و دنیا است و آن بدین معناست که انسان بوسیله ی انجام دستورات الهی و دوری از منهیات بین خود و عذاب الهی مانعی ایجاد کند، تا اینکه بر عبودیت خود برای الله سبحانه و تعالی به حقیقت استوار باشد.

تقوا منحیث یک دیوار مستحکم میان نهیات و گناهان و نفس یک مسلمان است.

یک مسلمان دست به منکرات و گناهان پلید نمیزند، مگر اینکه دیوار تقوا را بشگافد، شیطان را به محوطه ی قلبش دعوت کند، و نفسش را در اختیار ابلیس قرار داده، با شرور انفس و سیأت اعمالش میان خودش و خالقش فاصله افگند.

بی بصیرتی در سایه ی نبود تقوای الهی در انسان ها به وجود می آید، طوری که اگر انسان از تقوای الهی به دور باشد دچار بدبختی و گرفتاری در جامعه و زندگی فردی خواهد شد.

عصاره ی مباحث اخلاقی تقواست و در اخلاق آنچه حرف اول را می زند تقوا و اخلاص است، تقوای سیاسی، تقوای خانوادگی و تقوای اجتماع از مراتب تقوا است و علت بروز فتنه ها در سطح جامعه نبود تقوای فردی، تقوای خانوادگی، تقوای گروهی و نبود تقوای سیاسی است.

اگر انسان‌ها ایمان کامل بیاورند و تقوای الهی پیشه کنند قطعاً ذات پاک الله سبحانه وتعالی درهای برکاتِ آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشاید.

نبود تقوایِ امور در یک جامعه، باعث تقسیم ناعادلانه ی ثروت در جامعه می‌شود، اگر رزق و روزی ما کم است و دچار گرفتاری می‌شویم در حالی که الله تعالی رزاق وروزی دهنده است پس ما مشکلی برای اخذ رحمت و نعمت بیکران الهی داریم.

برخی از باورها و کارهای ما مانع گشایش و افزایش رزق (معنوی و مادی) می‌شود و باعث بروز مشکلات در زندگی می‌‌گردد.

این باور های متکبرانه ی پسر نوح علیه السلام و نبودِ تقوای در وی بود که نابودش کرد، با آنکه، پسر پیامبر علیه السلام بود.

اگر پاکی، صداقت، عصمت و تقوای حضرت یوسف علیه السلام نبود، او هم مانند زلیخا لغزش می‌کرد. ولی در جامعه ی معاصر هم مردان و هم زنان، پرده های شرم و حیا را دریده اند، و تقوا را به باد هوای و هوس، برباد داده اند.

تقوای الهی یعنی اینکه انسان خود را از آنچه از نظر دین، خطا و گناه و پلیدی شناخته شده، حفظ و صیانت کند و مرتکب آنها نشود.

تقوا این نیست که انسان خود را از محیط و عوامل گناه دور نگه دارد، بلکه انسان باید در روح خود حالت و قوّتی را ایجاد کند که به او مصٔونیتِ اخلاقی بدهد و در هر شرایطی او را از انجام گناه باز دارد.

انسان به طور طبیعی یا اضطراری، مدنی و نیازمند تعاون اجتماعی است. یعنی بدون یاری جستن از همنوعان خود نمی تواند به زندگی اجتماعی خویش ادامه بدهد.

از سوی دیگر سعادت فردی به سعادت و خوشبختی جامعه ی او بستگی دارد. از جمله عواملی که می تواند سعادت جامعه را تضمین کند، تقوای الهی است.

گاهی انسان یك كلمه بیش‌تر نمی‌زند ولی این كلمه در عصرها و نسل‌ها اثر می‌گذارد، به همین دلیل گفته اند:

اگر زن و مردی جلو فرزندشان حتی اگر در قنداق هم باشد وقتی آمیزش جنسی بكنند، آن‌ها كه بزرگ شدند زناكار می‌شوند و اگر این پدر و مادر بی تقوایی كردند، همین مقدار جنایتی را در آینده به همراه دارد كه پای آن ‌ها نوشته می‌شود.

«من سن سنة سیئه» كسی كه خط انحرافی را تأسیس كند، گناهی را در جامعه میان مردان و زنان مروج سازد، منکری را از طریق رادیو، تلویزیون، فیسبوک و غیره نشر کند،

تصویر نامحرمی را در پروفایلش بگذارد، موسیقی و آهنگی را در صفحه اش شریک سازد،

حرامی را از هر طریقی به دیگران برسانَد، و چشمان، گوشها، قلوب و افکار مردم را با گناه آلوده سازد، «فله وزر من عمل بها» علاوه بر این كه گناه بزرگی بر گردنِ مرتکبین این گناه است، بر گردنِ مؤسس و شایع کننده ی این گناه، بار بار، بارِ گناه اضافه میشود.

در روز قیامت جلوی ما لایه ‌ای باز می ‌شود كه انسان می‌بیند، تمام جزئیات و كلیات او ضبط شده است.

قرآن کریم می‌گوید:

«كَفى‏ بِنَفْسِكَ الْیَوْمَ عَلَیْكَ حَسیباً»(اسرا ۱۴)

ما به حساب تو رسیدگی نمی‌كنیم، خودت برای حساب رسی كافی هستی.

انسان می‌بیند روزی نبوده كه گناه نكرده باشد. یا شبی خلاف شرع نكرده باشد.

می‌بیند كه در تمام عمرش دو ركعت نماز با توجه نخوانده است.

در آنجا، انسات به قدری شرمنده می‌شود كه. . . بعضی‌ها در بازجویی می‌گویند:

بار الها! ما را به جهنم بفرست و بیش از این شرمنده ی ‌مان نكن. خجالت می‌كشد، و آب میشود.

قرآن کریم در مورد شرح میدهد:

وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا (کهف ۴۹)

و کتاب [= کتابی که نامه اعمال همه انسانهاست‌] در آن جا گذارده می‌شود،

پس گنهکاران را می‌بینی که از آنچه در آن است، ترسان و هراسانند؛ و می‌گویند:

«ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است؟!

و (این در حالی است که) همه اعمال خود را حاضر می‌بینند؛ و پروردگارت به هیچ کس ستم نمی‌کند.

انسان‌های بی تقوا وقتی می‌خواهند بمیرند، فریاد می‌زنند «رَبِّ ارْجِعُونِ» بار الها! مرا برگردان

«لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها»(مومنون ۱۰۰)

﴿شاید كه عمل صالح انجام دهم﴾

«كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها» این حرف می‌زند و گرنه مهلت داشت.

كسانی كه تقوا دارند، در زندگی‌شان بركت دارند، ولی كسانی كه به خوراك و پوشاك و مسكن و… خوش هستند، زندگیشان بركت ندارد.

گامی درراه حق، ظالم كوبی، نجات مظلوم و مظلوم یابی، همه باعث تقوا و لطف و بركتِ الهی است.

تقوا باعث می‌شود كه الله سبحانه و تعالی دید نور و فرقان و بینش را بما بدهد.

به طور آشکار بعضی فوائد دنیوی و اخروی تقوا که در قرآن کریم ذکر شده است خدمت شما عزیزان گرانقدر تقدیم میکنم.

۱- تقوا سبب هدایت یافتن از قرآن است.

﴿ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لَا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ ٢﴾ [البقرة ۲]

«این کتاب آسمانی است! بدون شك در آن برای پرهیزگاران راهنمايی و هدايت است».

۲- تقوا سبب رستگاری است.

﴿أُوْلَٰٓئِكَ عَلَىٰ هُدٗى مِّن رَّبِّهِمۡۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ ٥﴾ [البقرة: ۵]

«این چنین کسانی، هدایت و رهنمود خدای خویش را دریافت کرده و حتماً رستگارند».

۳- تقوا سبب منفعت پذیری از مواعظ است.

﴿فَجَعَلۡنَٰهَا نَكَٰلٗا لِّمَا بَيۡنَ يَدَيۡهَا وَمَا خَلۡفَهَا وَمَوۡعِظَةٗ لِّلۡمُتَّقِينَ ﴾ [البقرة ۶۶]

«پس آن (عقوبت) را عبرتی برای معاصران واقعه و آیندگان کردیم، و پندی برای پرهیزگاران نمودیم».

۴- تقوا به همراه ایمان موجب دستیابی به پاداش از جانب الله متعال است.

﴿وَلَوۡ أَنَّهُمۡ ءَامَنُواْ وَٱتَّقَوۡاْ لَمَثُوبَةٞ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِ خَيۡرٞۚ لَّوۡ كَانُواْ يَعۡلَمُونَ ﴾ [البقرة: ۱۰۳]

«و اگر آنان ایمان می‌آوردند و پرهیزگاری می‌کردند (پروردگار پاداش نیکی بدانان می‌داد و چنین) پاداشتی که نزد خدا (محفوظ) است بهتر (از افسانه‌ها و بد نهادیها) است، اگر (علم و دانشی می‌داشتند و) می‌دانستند».

۵- نیکی حقیقی آن است که از تقوا صادر شده باشد.

﴿وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ﴾ [البقرة: ۱۸۹]

«و لیکن نیکی کسی را است که تقوا پیشه کند».

۶- تقوا سبب رستگاری است.

﴿وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ ١٨٩﴾ [البقرة: ۱۸۹]

«و از (مخالفت با پروردگار و خشم) خدا بپرهیزید، باشد که رستگار گردید».

۷- به وسیله‌ ی تقوا به همراهی ومعیت خاصه‌ ی الله سبحانه وتعالی دست یافته می‌شود.

﴿وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلۡمُتَّقِينَ ﴾ [البقرة: ۱۹۴]

«و از خشم خدا بپرهیزید و بدانید که خدا با پرهیزگاران است».

۸- تقوا سبب در امان ماندن از عقوبت الهی است.

﴿وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ ﴾ [البقرة: ۱۹۶]

«تقوا داشته باشید و از خدا بترسید و بدانید که خدا دارای کیفر سختی است».

۹- تقوا بهترین توشه است.

﴿وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيۡرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقۡوَىٰۖ وَٱتَّقُونِ يَٰٓأُوْلِي ٱلۡأَلۡبَٰبِ ﴾ [البقرة: ۱۹۷]

«و توشه برگیرید (هم برای سفر حجّ و هم برای سرای دیگرتان و بدانید) که بهترین توشه پرهیزگاری است، و ای خردمندان! از (خشم و کیفر) من بپرهیزید».

۱۰- کسانی که به تقوا موصوف هستند در روز قیامت بالاتر از بقیه مردم خواهند بود.

﴿زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا وَيَسۡخَرُونَ مِنَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْۘ وَٱلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ فَوۡقَهُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۗ﴾ [البقرة: ۲۱۲]

«زندگی دنیا برای کافران آراسته شده است، و مؤمنان را مسخره می‌کنند، و (حال آنکه) پرهیزگاران در روز قیامت بالاتر از آنان هستند».

۱۱- تقوا سبب ازدیاد علم و دانش است.

﴿وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱللَّهُۗ﴾ [البقرة: ۲۸۲]

«و از خدا بترسید (و اوامر و نواهی او را پیش چشم دارید) و خداوند (آنچه را که به نفع شما یا به زیان شما است) به شما می‌آموزد».

۱۲- ثواب موصوفان به تقوا از تمام دنیا و شهوات آن بهتر است.

۱۴- ثواب پرهیزگاران باغهایی در بهشت است که نهرهایی در فرودست آن جاری است.

﴿زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلۡبَنِينَ وَٱلۡقَنَٰطِيرِ ٱلۡمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلۡفِضَّةِ وَٱلۡخَيۡلِ ٱلۡمُسَوَّمَةِ وَٱلۡأَنۡعَٰمِ وَٱلۡحَرۡثِۗ ذَٰلِكَ مَتَٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَٱللَّهُ عِندَهُۥ حُسۡنُ ٱلۡمَ‍َٔابِ ١٤ ۞قُلۡ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيۡرٖ مِّن ذَٰلِكُمۡۖ لِلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ عِندَ رَبِّهِمۡ جَنَّٰتٞ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُخَٰلِدِينَ فِيهَا وَأَزۡوَٰجٞ مُّطَهَّرَةٞ وَرِضۡوَٰنٞ مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ ١٥﴾ [آل عمران: ۱۴-۱۵]

«محبت خواستنی‌های (مادی) از (جمله) زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره، و اسب‌های نشاندار، و چهار پایان و زراعت، برای مردم آراسته شده است، این‌ها (همه) کالا و متاع (زود گذر) زندگی دنیاست. و (حال آنکه) سر انجام نیک نزد الله است.

بگو: «آیا شما را به بهتر از این‌ها خبر دهم؟» برای کسانی‌که تقوا پیشه کرده‌اند، در نزد پروردگارشان باغ‌هایی است که از زیر (درختان) آن‌ها نهرها روان است، در آن جاودانه خواهند بود. و همسرانی پاکیزه (دارند)، و (همچنین) از خشنودی الله (برخور دارند) و الله به (احوال) بندگان بیناست».

۱۴- تقوا موجب دستیابی به محبت الله سبحانه و تعالی است.

﴿بَلَىٰۚ مَنۡ أَوۡفَىٰ بِعَهۡدِهِۦ وَٱتَّقَىٰ فَإِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُتَّقِينَ ﴾ [آل عمران: ۷۶]

«آری! کسی که به عهد و پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید (محبّت و رضایت خدا را بدست آورده است) زیرا خداوند پرهیزگاران را دوست می‌دارد».

۱۵- تقوا یکی از اسباب حمایت شدن در برابر دشمنان است.
﴿وَإِن تَصۡبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لَا يَضُرُّكُمۡ كَيۡدُهُمۡ شَيۡ‍ًٔاۗ﴾ [آل عمران ۱۲۰]

«و اگر شما (در برابر اذیّت و آزار دشمنان) صبر کرده و پرهیزگاری نمایید، مکر و نیرنگ شان هیچ زیانی به شما نمی‌رساند».

۱۶- به وسیله تقوا شکرگزاری محقق می‌شود.

ان شأ الله در بخش بعدی ابعاد وسیع و مثبت تقوا و پیامد های بی تقوائی در جامعه را خدمت شما تقدیم خواهم کرد.

پس با ما باشید و تقوای الهی را پیشه کنید تا رستگار شوید و بلا های افراطی و تفریطی از جامعه برداشته شود.

ا.ج.ع

ادامـــه دارد….

پنجشنبه، نهمِ جمادی الاول ۱۴۳۷

هژدهم فبروری ۲۰۱۶

بیست و سوم جنوری ۲۰۱۶

https://www.facebook.com/meydanestid

و از طریق گوشی های موبایل!

m.facebook.com/meydanestid

نوت: بخش قبلی را از لینک زیر دریافت و مطالعه کنید:

https://www.facebook.com/meydanestid/photos/pb.582425941852445.-2207520000.1455756449./947836408644728/?type=3&theater

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *