نزدیکترین راه بسوی بهشت
نويسنده: صالح بن عبدالله الصباح
مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com
از شما برادر عزیز سؤال می کنم: که آیا بهشت را می خواهید؟
پاسخ داد: چه کسی است که خواهان بهشت نباشد؟ کیست که خوشی و نعمت پایدار را نخواهد؟ چه کسی است لذات دائمی، پیاپی و پایان ناپذیر را طالب نباشد.
گفتم: پس چرا کارهای نیک انجام نمی دهید تا وارد بهشت شوید و از لذتهای آن بهرهمند شوید؟
گفت: همانا راه بهشت دشوار، طولانی، پر از گردنه و خار و صعبالعبور است و برای فردی مانند من ضعیف مشکلات و سختیهای این راه تحملناپذیر است.
گفتم: برادرم پس تو که نمی توانی بر طاعت خدا دوام آورده و صبر نمایی و قادر برخودداری و صبر از انجام گناه و نافرمانی خدا نیستی؟ پس اگر خدای ناکرده اهل آتش گردی در آنجا چگونه تاب تحمل آتش دوزخ را خواهید داشت؟
گفت: این امر «سؤال و جواب» مرا از جا برکَنده تکان داد و در حیرت و سرگردانی فرو برد اما نمی دانستم چکار کنم و از کجا شروع نمایم در حالیکه مسیر طولانی یی را در راه انجام گناه و معصیت و محرمات طی نموده بودم «گناهان زیادی انجام داده بودم»
گفتم: برای رسیدن به بهشت شما را به راه بسیار کوتاهی راهنمایی می کنم. راهی ساده و آسان، بدون رنج و خستگی که در آن هیچ فشار و مشکلی نیست.
گفت: مرا راهنمایی کن که خدا خیرت دهد، من همواره بدنبال چنین راه ساده آسانی «برای بهشت» هستم
.
گفتم: این راه هموار و آماده را امام ابن القیم : در کتاب خود بنام «الفوائد» بیان نموده است. در آن کتاب میگوید: از نزدیکترین و آسانترین راه، بدون رنج، خستگی و سختی برای همسایگی با خدا در بهشت بطرف او بیائید. بشتابید. «راه این است دقت کنید» تو در زمانی واقع شده ای که در بین دو زمان گذشته و آینده قرار گرفته، و آن در واقع عمر کنونی شماست، یعنی زمان فعلی و حاضر، پس می توانی گذشته خود را بوسیله توبه و پشیمانی و استغفار و طلب بخشش از خداوند اصلاح نمایی که این کار هیچگونه سختی و مشقتی ندارد، و کارکرد آن مشکلی نمی خواهد، بلکه عملی قلبی است. و برای آینده از این به بعد یعنی در آینده از انجام گناه و نافرمانی خدا امتناع، خودداری و پرهیز نمائید. خودداری تو از معصیت نیز آسایش و آسودگی است.
این کار با اندامها و اعضاء بدن نیست که انجام آن برایتان مشکل باشد. بلکه عزم و اراده و تصمیم قاطعی را میخواهد. که این تصمیم جسم و جان و درون و وجدان شما را آسوده و راحت می نماید.
پس گذشته را با بازگشت و پشیمانی از گناه و آینده را (آنچه در پیش است) با عزم و اراده و پرهیز از معصیت و (عمل صالح) اصلاح نمائید. که در انجام هیچیک از این دو (اصلاح گذشته و پرهیز در آینده) برای اندامها و اعضای جسم خستگی و سختی و مشکلی وجود ندارد.
اما حال و وضعیت تو در دوران حیات: زمانی است بین گذشته و آینده که اگر این زمان را هدر دهی ( و از این فرصت استفاده نکنی)، سعادت و خوشبختی خود را از دست داده ای (ضایعگردانیدهای) و اگر با اصلاح گذشته و آینده به روش مذکور از آن استفاده نمایی راه نجات و رهایی را یافته و آسایش و لذت و نعمت را بدست آورده اید.
خاتمه:
این همان راه ساده بهشت است. توبه از گذشته، عمل صالح و ترک گناه در آینده. فرمایشی از رسول اکرم (ص) را در این رابطه بتو یاد آور می شوم. عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ(رض): أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: «كُلُّ أُمَّتِي يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ أَبَى». قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَنْ يَأْبَى؟ قَالَ: «مَنْ أَطَاعَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ أَبَى». (بخارى:7280)
از ابوهريره (رض) روايت است که رسول الله ص فرمود: «همة امتيان من وارد بهشت خواهند شد مگر کسي که امتناع ورزد». صحابه عرض کردند: اي رسول خدا! چه کسي امتناع مي ورزد؟ فرمود: «هرکس كه از من اطاعت كند، وارد بهشت مي شود و هر کس، از من نافرماني کند، در حقيقت، امتناع ورزيد ه است».
عَنْ عَبْدِاللَّهِ (رض) قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ (ص): «الْجَنَّةُ أَقْرَبُ إِلَى أَحَدِكُمْ مِنْ شِرَاكِ نَعْلِهِ، وَالنَّارُ مِثْلُ ذَلِكَ» (بخارى:6488)
عبدالله بن مسعود (رض) مي گويد: نبي اکرم (ص) فرمود: «بهشت و دوزخ از بند کفشهايتان به شما نزديکتراند».
یعنی هر لحظه احتمال رسیدن مرگ وجود دارد که در اثر آن یا بهشت و یا دوزخ نصیب آدمی شود.
نويسنده: صالح بن عبدالله الصباح
مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com