سلسلهٔ نصـایح طلائی

nasayee

آیامیدانستید؟

سلسلهٔ نصـایح طلائی!

﴿بخـش سیزدهم﴾:

به بخش سیزدهم نصایح طلائی خوش آمدید. متیقنم دازده بخش گذشته را که در برگیرنده ی هشتادو پنج نصیحت طلائی بود، بخاطر دارید.

و حال نصیحتِ هشتاد و ششم:

۸۶ ـ ﴿نماز را در رأس عبادت قرار دهید﴾:

نماز جامع ترین عبادتی است که درآن چندین عمل عبادی، با رعایت آداب اسلامی انجام می پذیرند .

از جمله این اعمال که اسلام به آنها سفارش می کند و در نماز ادا می شوند عبارتند از :

تلاوت قرآن، تسبیحات، اذکار، دعا، تعظیم و تضرع در حالیکه توجه به سوی پروردگاراست دقیقاً به صورتی که الله سبحانه و تعالی می پسندد و مورد رضایت اوست.

بدین جهت است که فقها می گویند اگر کسی در نماز حرف زد و یا خودرا ازسمت قبله کاملاً به راست یا چپ متمایل ساخت نماز او باطل می گردد چون بنیان اصلی این عبادت مهم از بین می رود که همان رعایت ادب در پیشگاه ذات اقدس الله تعالی است .

از جمله خصوصیت های خداپسندانه ی که در نماز انجام می شوند تواضع است که ضد تکبیر می باشد.

تواضع در نماز قیام است در حالیکه دست بسته شده و سپس خاضعانه کمر در پیشگاه الهی کج می گردد (بمنظور ادای رکوع) و به دنبال آن زیباترین اعضای انسان برای الله سبحانه پ تعالی به زمین گذاشته می شوند (بمنظور ادای سجده) که عبارتند از چشم، پیشانی، بینی و لبها ، گویا بنده با این عمل حقارت و صغر خویش را برای پروردگار عالم به نمایش میگذارد.

و عمل دیگری که بنده بعنوان تعظیم الله سبحانه و تعالی انجام میدهد این است که بدن و اعضایش را تمیز کرده ، لباس های پاک پوشیده و مکان پاکی انتخاب می نماید ، و دو زانو نشستن برای التحیات در حالیکه دست ها روی زانوها قرار دارند نشانه ی دیگری از رعایت ادب در محضر پروردگارعالم است .

نماز را سزاست که در مکان خاصی ﴿مسجد﴾ و در جماعت بجا آورده شود، مکان پاک و مقدسی که در آن اعمالی ازقبیل سگرت کشیدن، خوابیدن ، سخنان دنیوی ، داد زدن و کارهای غیر عبادی ممنوع می باشد و بلکه اعمال یاد شده بی ادبی محسوب می گردند، معنی اش این است که انسان برای رضایت الله تعالی مقداری از اوقاتش را و در پنج بار در شبانه روز از کارهای روزمره خویش کنده و یکسویی اختیار می نماید.

خصوصیت های یاد شده را هیچ عبادت دیگری بطور کامل ندارد و به این ترتیب کسانی که توانایی نماز را بطور مرتب نداشته باشند لزوماً توانایی روزه گرفتن، توانایی به حج رفتن و توانایی آدای زکات را نخواهند داشت.

واگر کسی نماز نخواند اما روزه بگیرد و یا نماز نخواند ولی به حج برود، زکات هم پرداخت نماید عمل او ارزش دارد ولی باعث نجات او در روز قیامت نخواهد شد.

۸۷- ﴿خانه های تان را محل گناه نسازید﴾:

عزیزان و سروران من!

حیفا و صد حیفا که امروزه، اکثریت پدران و مادران، بزرگان و ریش سفیدان، خانه های شان را بر اینکه محل عبادت و پرورش سالمِ اسلامی برای اطفال و فرزندان شان باشد، آن را محل تجمع شیاطین و محل گناه ساخته اند.

ما، در نماز و در آیه ی (اهدنا الصراط المستقیم) از الله سبحانه و تعالی هدایت را در خواست می کنیم !

هدایت به مسیر قرآن ومسیر پیامبر اکرم صلی الله و علیه و سلم خلاصه می گردد، یعنی هر آنچه که به ما از سوی الله تعالی و رسول کریم صلی الله و علیه وسلم سفارش شده انجام دهیم و هر آنچه که منع شدیم انجام ندهیم این معنی هدایت است واگر غیر از این باشد بجای هدایت ضلالت خواهد بود .

جمله ی «السلام علیکم» و در پاسخ به آن « و علیکم السلام و رحمت الله» از سنتهای پیامبر معظم اسلام می باشد و باید در خانه رواج پیدا کنند و هرکاری را باید با نام الله سبحانه و تعالی شروع کنیم یعنی بگوئیم بسم الله یا بگوئیم یاالله.

سپس خانه محلی برای آموزش مسایل دینی باشد نه محلی برای گناه، غفلت و نهایتاً تباه کردن زندگی خود و خانواده ، مثلاً سگرت و تریاک و غیره در خانه، تماشای کانالهای انحرافی و تحریک کننده ی غرایض در جوانان، نوجوانان، و اطفال، و برنامه های مبتذل و مخرب، موجودیت مسجمه ها و تصاویر در خانه

بجای اینها، برنامه های دینی از جمله تلاوت آیاتی از قرآن کریم برای خانواده ، ترجمه ی احادیثی از پیامبر معظمِ اسلام صلی الله و علیه و آله واصحابه و سلم ، داستانهای پیامبران کرام ، صحابه و بزرگان دینی روزانه قرائت گردند تا خانواده هدف زندگی و واقعیت های آن را درک نماید.

سرپرست خانواده از بکاربردن کلمات نا شایستی در خانه پرهیز نماید، به خانواده دروغ نگوید، غیبت نکند داستانهای افراد گنهکار را جهت سرگرمی بیان نکند چرا که با این اعمال نا پسند زیبایی خانه و آرامش از بین می رود و از اثرات منفی دیگر آن این است که نور قلب ها زایل می گردد.

و از اثرات مثبت زندگی اسلامی در خانه این است که ارتباط و محبت زن و شوهر، ارتباط و محبت فرزندان با پدر و مادرها عمیق تر شده و نتیجه ی مطلوب در زندگی حاصل می گردد، و این می تواند یگانه راه حل درمان انواع کدورتهای خانوادگی باشد.

توجه داشته باشید هرگاه در خانه کسی عصبانی شد نگوید خدا لعنتت کند !

بلکه به الله سبحانه و تعالی، از شر شیطان پناه ببرد و به توصیه ی پیامبر معظم اسلام صلی الله و علیه و سلم،عمل کرده حالت خودرا تغییر دهد تا عصبانیت از بین برود ، اسلام دین رحمت است در چنین حالاتی آموزش اسلامی این است که بگوید ، الله تعالی، هدایتت کند و یا او تعالی اصلاحت کند .

وهمچنین به خانواده روزی حرام را نخوراند که تغذیه از حرام از عوامل فساد می باشد.

این بود نصایح این بخش مضمونِ ﴿سلسله ی نصایح طلائی﴾!

تا بخش بعدی، امید ۸۷ نصایحی که گذشت، همه را مرور کنید، و شام ها، بعد از ادای نماز شام، و صرف غذا، یکایک این نصایح را به اعضای خانواده ی تان بازگو، و گوشزد کنید، و تأکید کنید تا همه، به آن عمل کنند، چون:

﴿خانواده ی سالم، تأمین کننده یبوجود آمدنِ یک جامعه ی سالم، مسلمان، بی غل و غش است﴾!

تا بخش بعدی نصایح طلائی الله تعالی یار و یاور تان باد!

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

ا.ج.ع

ادامـــه دارد…

چهار شنبه بیست و نهم شوال ۱۴۳۷

سوم اگست ۲۰۱۶

https://www.facebook.com/meydanestid

و از طریق گوشی های موبایل!

m.facebook.com/meydanestid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *