بسم الله الرحمن الرحیم
خیر وشر
وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ
وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
تتبع ونگـارش :
الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«
مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان و
مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره-جرمنی
نکات پند وعبرت آمیز در آیـــﮥ متبرکه :
۱– بسیاری اوقات انسان چیزی میخواهد وآرزو بدست اوردن آن را دارد ، در حالیکه او چیز بر ضرر اش تمام میشود.
۲- در بسیاری از اوقات انسان از چیزی بد اش می اید ویا از آن بد میبرد ، در حالیکه آن چیز بخیر ومنفعت اش تمام میشود.
۳- خیر و شر رویدادها و اتفاقات زندگی ما است و محسوس ظاهری نیست بلکه ممکن است چیزی دارای خیر ظاهری باشد در حالیکه باطنش آغشته به شر باشد ویا برعکس آن .
۴- پروردگار با عظمت ما بما انسانها می اموزاند که انسانها در فهم خیر وشر باید تعمق بیشتر بخرچ دهیم ، وبه ظاهر اشیاء دل خود را خوش نسازیم .
۵- در همه امور وروز گار زندگی خود را به الله بسپاریم وبا تمام قوت باید معتقد باشیم که تنها اوست که به خیر و شر حقیقی امور آگاه است و او جز خیر برای بنده اش چیزی دیگری نمی خواهد.
۶- در آیــﮥ متبرکه برای ما انسانها می آموزاند که : با یک خیر کوچک نباید چنان مغرور شد که خود را کم کنیم وبا یک شر ویا یک مشکل نباید غمگین ومتاثر شویم ، باید در هردو حالات شکرگزار الله باشیم وبا اعتقاد راسخ باید بگویم خیر وشیر از جانب الله است، او ذاتی است که بهتر می فهمد و ما از عواقب امور نا آگاه هستیم.
یادداشت :
اساسآ شر در مقابل خير است و خير در مورد ما انسانها به چيزي گفته مي شود كه با وجود ما وخواست ما هماهنگ وموافق بوده باشد وآن موجب پيشرفت و تكامل واقعی ما قرار گیرد .
وشر چيزي است كه با وجود وخواست ما موافق وناهماهنگ باشد وموجب عقب ماندگي و انحطاط اصلی ما گردد.
علماء خير و شر رابر سه گونه تقسیم مینمایند :
۱- خير مطلق كه هيچ گونه بدي در آن وجود نداشته باشد. مانند ذات پروردگار كه خير مطلق است.
۲- شر مطلق آنست هیچگونه نقطه مثبت در آن وجود نداشته باشد .كه چنين چيزي در اصلا نمیتواند در دار هستي وجود داشته باشد.
۳- خير و شر نسبي كه بين دو قسم بالا است