زندگی نامۀ محقق، فیلسوف و نویسندۀ بزرگ اسلامی مولانا عمران نظرحسین
ارسالی: سلیمان شاه صوفی زاده
برگرفته شده از: وکی پیدیا دانشمنامۀ آزاد
عمران نظر حسین محقق، فیلسوف و نویسنده اسلامی و متخصص در جهان سیاست، اقتصاد، معادشناسی، مسائل اجتماعی و اقتصادی-سیاسی مدرن و متخصص در امور بینالمللی است. وی نویسندهٔ کتاب پرفروش «اورشلیم (بیت المقدس) در قرآن» میباشد.
زندگی نامه:
وی در جزیرهٔ کارائیب ترینیداد در سال ۱۹۴۲ میلادی در خانوادهای به دنیا آمد که اجداد آنها به عنوان کارگر قرار دادی از هند مهاجرت کرده بودند. وی از فارغ التحصیلان موسسهٔ علمیه در کراچی میباشد و وی در مقاطع بالا در موسسههای مختلفی چون دانشگاه کراچی، دانشگاه هند غربی، دانشگاه الازهر و موسسه تحصیلات تکمیلی روابط بین الملل در سوئیس به تحصیل علوم پرداختهاست.
او برای چندین سال به عنوان مسئول خدمات خارجی در وزارت امور خارجهٔ دولت ترینیداد و توباگو کار میکرد، اما کارش را در سال ۱۹۸۵ برای وقف زندگیاش برای رسالت اسلام ترک کرد.
او به مدت ۱۰ سال در نیویورک زندگی کرد و در این مدت وی به عنوان مدیر مطالعات اسلامی برای کمیتهٔ مشترک سازمانهای مسلمان نیویورک بزرگ کار میکرد. وی در مورد اسلام در بسیاری از دانشگاههای آمریکایی و کانادایی، کالجها، کلیساها، کنیسهها، زندانها، سالنهای اجتماعی و غیره سخنرانی کرد. وی همچنین در مباحثات با عالمان مسیحی و یهودی در حالی که نمایندهٔ اسلام در آمریکا بود شرکت کرد. برای مدتی امام مسجد دارالقرآن لانگ آیلند نیویورک بود. وی همچنین ده سال متوالی، هر ماه یک بار در مقر سازمان ملل در منهتن امامت و خطابهٔ نماز جمعه را بر عهده داشت.
او مدیر سابق مطالعات اسلامی مؤسسهٔ علمیهٔ کراچی، پاکستان، مدیر تحقیقات کنگرهٔ جهانی مسلمانان در کراچی، پاکستان، مدیر مؤسسهٔ اسلامی برای تعلیم و تحقیقات در میامی، فلوریدا و مدیر دعوت برای تنظیم اسلامی در آمریکای شمالی.
وی بعد از فارغ التحصیلی از مؤسسهٔ علمیهٔ کراچی در سال ۱۹۷۱ و سن ۲۹ به طور مداوم و وسیع برای تورهای درسهای اسلامی در سفر به سراسر دنیا بودهاست.
سرشناسی:
وی بیش از ده کتاب در بارهٔ اسلام نوشتهاست که همواره با استقبال عمومی مواجه بوده. در واقع کتاب بیت المقدس در قرآن – دیدگاه اسلامی بر سرنوشت بیت المقدس از جمله پرفروش ترین کتابهای ایشان هستند که به زبانهای مختلفی ترجمه شدهاست.
پروفسور دکتر ملک بدری، رئیس موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی در کوالالامپور، مالزی، در پیشگفتار این کتاب این چنین بیان میدارد:
در نهایت من از شیوهٔ نوشتن عمران شگفت زده شدم. اگرچه بیت المقدس در قرآن یک نوشتهٔ تحقیقی بسیار دقیق است که منابع دینی و تاریخی را با حوادث سیاسی اخیر در هم آمیخته و تفاسیر قرآن و احادیث را روشن نموده، آن مثل یک داستان پیش میرود. وقتی شروع به خواندن میکنید بسیار سخت است که از آن دست بر دارید. این کیفیت یک رمان است. فردی شاید یک کتاب را یک بار بخواند و بعد آن را دور بیاندازد اما بحث جدی که برانگیزندهٔ ذهن باشد را نه، مانند کتابی که برادر شیخ عمران حسین منتشر کردهاند. آن منبعی است که فرد باید آن را نگه دارد تا بتواند برای مسئلهای که نیاز به بررسی و تحقیق دارد آن را دوباره بخواند. من باور دارم که این فصاحت شیخ باید در نتیجهٔ یک هدیهٔ طبیعی در تعامل با کارهای خستگی ناپذیر ایشان به عنوان واعظ و مبلغ باشد و به برکت الهی به خاطر صداقت ایشان. (1)
پروفسور دکتر ابوالفضل محسن ابراهیم، استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه دوربان در آفریقای جنوبی، در مورد این کتاب میگوید:
بیت المقدس در قرآن در زمانی بسیار مهم نوشته شد که روحیهٔ مسلمانان در پایین ترین سطح خود میباشد. حملات خشن، آشکار و پی در پی اسرائیل در سرزمین مقدس پایان ناپذیر است و مسلمانان کلماتی مشابه را که برادرانشان با آن پروردگارشان در زمان آزار و اذیت کفار مکه صدا میزدند بر زبان میآورند: «یاری خداوند کی میرسد؟» بصیرت شیخ عمران نسبت به وقایعی که امروز در دنیا در حال وقوع هستند یک منبع الهام برای مسلمانان است، چرا که استدلالهای متقاعد کنندهٔ ایشان از تفاسیر دانشمندانهٔ حکم الهی (قرآن مقدس) و احادیث پیامبر اکرم (ص) حاکی از آن است که یاری خداوند در راه است و سرزمین مقدس آزاد خواهد شد و اسلام دوباره به عنوان دولت حاکم در دنیا ظهور خواهد کرد. خواننده از چیرگی نویسنده بر سیاستها ی دنیا شگفت زده خواهد شد. کتاب بیت المقدس در قرآن برای مسلمانان به مانند پرتوی از خورشید است و یک روشن کننده برای کسانی که اهل کتاب خوانده میشوند. (2)
کتاب اول عمران با عنوان «اسلام و بودیسم در دنیای مدرن» وقتی نوشته شد که وی تنها ۲۹ سال سن داشت و هنوز تنها کتاب موجود در این زمینه توسط یک محقق مسلمان است. این کتاب تمجیدات بزرگی را از دانشوران برجستهای چون معاونت دانشگاه کراچی و مورخ مشهور، دکتر اشتیاق حسین قریشی، حقوق دان و فیلسوف برجستهٔ پاکستانی، ای. کی بروهی وجامعه شناس برجستهٔ مسلمان، دکتر بشارت علی دریافت نمود. این چیزی است که دکتر ای. کی بروهی در بارهٔ کتاب «اسلام و بودیسم در دنیای مدرن» بیان داشته:
در حال خواندن کتاب با شکوه عمران آنچه بسیار بر من تأثیر گذاشت، هوشیاری و وضوح در تدبیر و تقریبا سادگی در الهام بخشی و با هیبت و شیوهای که با آن در ابتدا استدلالها توسط نویسنده کاملا بیان گشته و سپس ارزیابی منتقدانه اش بعد از همهٔ آنها یک مفهوم فلسفی بسیار پیچیدهٔ دینی است که حجم قابل توجهی از انسانیت امروز مدعی هستند که زندگیشان با آن اداره و تنظیم میشود. در صدها صفحه نویسنده یک ارزیابی مقایسهای از دو دین بزرگ دنیا یعنی بودیسم و اسلام انجام دادهاست. و آنچه بسیار مهم تر است تلاش ایشان برای یک تحلیل منتقدانه از بودیسم از جنبههای آیین اخلاق و مابعدالطبیعه میباشد. نکات اصلی پرداخته شده در این کتاب حاکی از آن است که یک ذهن خلاق و فوق العاده در کار است. بدین سبب این کتاب میتواند به عنوان نوشتهای به حساب بیاید که در ادبیات تطبیقی ادیان سهم بسیار پراهمیتی داشتهاست. (3)
در حالی که به عمران حسین به عنوان یک «محقق دانش فلسفی نادر، مبتکر و با بنیهٔ خلاق» اطلاق میشود. ای. کی بروهی این چنین در مورد او پیش بینی میکند: «من هیچ شکی ندارم که نویسندهٔ جوان ما به احتمال زیاد، اگر وی همچنان به حفظ پیشروی و سرعت تحصیل تحقیقاتی خود ادامه دهند، روزی خواهد رسید که وی محقق و عالمی خواهد شد که دنیای اسلام دلیلی برای افتخار کردن خواهد داشت». (4)
مولانا دکتر فضل الرحمان انصاری، یک محقق برجستهٔ اسلام در عصر مدرن، پیشگفتاری برای این کتاب مینویسد و آن چنین است:
این برای من بسیار مسرت بخش است که رسالهٔ تحقیقی عمران حسین در مورد اسلام و بودیسم در دنیای مدرن را معرفی نمایم که اولین تلاش ایشان را در زمینهٔ نویسندگی شکل میدهد و به راحتی میتوان گفت که اولین کتابی است که در این موضوع تا کنون توسط یک محقق اسلامی نوشته شدهاست.
نویسنده که دانش آموز عزیز من میباشد، به بیان دکتر سید ظفرالحسن، دکتر فیل و دکتر محمد اقبال، وی سنن برجستهٔ دانش مدرن در فلسفه و دین را به ارث بردهاست. و از تلاشهای تبلیغی او عالی رتبهٔ ایشان، محمد عبدالعلیم الصدیقی القادری (ره) سخن گفته ومن به او افتخار میکنم. اگرچه سن کمی دارد ولی وی در راه رسیدن به دانش و خرد است. و من مطمئن هستم که تلاش پیوستهٔ ایشان در تحقیقات به وی جلال و شکوهی بیشتر و بیشتر به خاطر حقیقت خواهد بخشید.
در حال حاضر، کتاب حاضر یک دستاورد بسیار امیدوار کنندهاست. تدبیر ایشان در این موضوع واقع بینی و سرآمدی و فراست منطقی بالای ایشان را اثبات میکند. و رفتار و خط مشی او متناسب با روحیهٔ اسلامی، نسبت به بودا و بودیسم در تضاد کامل با رفتار بداندیشانه و کینه جویانهای است که اغلب توسط مسیحیان و دانشوران آریا ساماج در نوشته هایشان نسبت به اسلام اظهار میشود.
من از خداوند میخواهم تا این کتاب را با موفقیت برکت دهد. آمین (5)
هیچ مدرکی وجود ندارد که در طول ۳۴ سال خدمت متواضعانه برای اسلام از زمان فارغ التحصیلی از مؤسسهٔ علمیهٔ کراچی و مطالعات اسلامی در سال ۱۹۷۱ با مدال طلای دکتر انصاری به خاطر شایستگی بالا، در سخنرانیها و کلاسها و وعظهایش هرگز کسی را به ارتکاب اعمال تروریستی گمراه نکرده. این که آیا این دانشمند اسلامی که نویسندهٔ پر افتخار کتاب بیت المقدس در قرآن (کتاب) است، یک دانشمند اسلامی گمراه است یا هدایت شده مسئلهای است که توسط مسلمانانی که خالصانه هدایت قرآن و اسوهای چون پیامبر اکرم (ص) را پیروی میکنند تشخیص داده میشود. این مسئله توسط غیرمسلمانان و کسانی که از دستورهای الهی در قرآن (المائده آیه 51) که از دوستی و اتحاد با اتحاد مسیحی– یهودی که بر دنیا حکمرانی میکنند منع میکند تجاوز میکنند تشخیص داده نخواهد شد.
کتابهای برخط:
A Muslim response to the Attack on America
Surah Al Kahf – Arabic text – Translation and Modern Commentary
The Importance of the Prohibition of Riba in Islam
Surah Al-Kahf and the Modern Age
An Islamic View of Gog and Magog in the Modern World
اودیوهای برخط:
ویدیوهای برخط
—————————————————————————————————————–
منابع:
(1) بیت المقدس در قرآن، مسجد دارالقرآن، لانگ آیلند، نیویورک، ۲۰۰۲
(2) بیت المقدس در قرآن، مسجد دارالقرآن، لانگ آیلند، نیویورک، ۲۰۰۲
(3) اسلام و بودیسم در دنیای مدرن، فدراسیون جهانی تبلیغات اسلامی، کراچی،۱۹۷۲
(4) اسلام و بودیسم در دنیای مدرن، فدراسیون جهانی تبلیغات اسلامی، کراچی،۱۹۷۲
(5) اسلام و بودیسم در دنیای مدرن، فدراسیون جهانی تبلیغات اسلامی، کراچی،۱۹۷۲
سایت رسمی فارسی مولانا شیخ عمران نظر حسین
سایت رسمی انگلیسی مولانا شیخ عمران نظر حسین