قضا وقدر وارتباط آن با عقاید و زندگی انسان ها

qaza

آیا میدانستید؟

﴿قضا وقدر وارتباط آن با عقاید و زندگی انسان ها﴾:

(بخش نزدهم):

الله سبحانه و تعالی با وجود اینکه در اعضای انسان صلاحیت های مختلفی را خلق نموده است، هیچگاه برای بنده گانش ظلم و کفر را نمیخواهد.

«وَمَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْمًا لِلْعِبَادِ» (غافر ۳۱).

الله برای بنده گان ظلم را نمیخواهد.

«وَلَا یَرْضَی لِعِبَادِهِ الْکُفْرَ» (الزمر ۷)

الله به کفر بنده گان رضایت ندارد.

ابن کثیر در تفسیر این آیت میگوید:

الله تعالی کفر را خوش ندارد و کسی را به کفر امر نمیکند.

برای اینکه انسان به ایمان و نیکی ها سوق داده شود، با وجود اینکه الله جل جلاله به وی اختیار داده ولی کمک ها و رهنمود هایی هم نموده، تا انسان در رفتن به راه نیک و استفاده ی مثبت از اعضای خویش راه حق را به آسانی یافت نموده و به راه مستقیم حرکت نماید.

الله سبحانه و تعالی برای انسان عقل داده است که همکار وی در رسیدن به نیکی ها میباشد.

برای انسان امکانات داده تا هر روز در پیشرفت علم سعی و تلاش ورزد و ضروریات زنده گی را تامین کند، و به شناخت حقیقت ها توانایی حاصل نموده تا سعادت دنیا و آخرت را نصیب شود.

برای انسان کتاب های آسمانی در زمان های مختلف نازل نموده و در آن کتابها راه خیر و شر را بیان داشته است، تا انسان در دانستن حق و باطل مشکلی نداشته باشد.

و این کتاب ها را توسط پیامبران فرستاده است، تا ایشان امور حق را برای امت های خویش تبلیغ نمایند و مفهوم کتاب خدا را برایشان واضح سازند. و بعد از پیامبران، علمای اسلام هستند که جانشین پیامبران می باشند و بعنوان خدمتگذاران دین 24 ساعته به شکل رایگان در خدمت همه قرار دارند.

4- نعمت اختیار: الله جل جلاله برای انسان اختیار داده است:

الف:اختیار پذیرش دین و یا رد آن.

ب: اختیار درگفتن و نوشتن .

ج: اختیار در انجام اعمال .

د: اختیار در خود داری از اعمال .

هـ: اختیار در خوردن و نوشیدن .

و: اختیار در کسب حلال و حرام .

بنابراین این یک سلسله آزادی هایست که الله جل جلالهبرای انسان داده و او را کاملا اختیار داده است.

بعضی از اشخاص میپرسند که مثلاً:

الله جل جلاله کسی را کافر و یا گناهکار خلق نموده است، این کار وی به رضایت الله جل جلاله شده است، پس چرا او را عذاب میدهد؟

باید گفت که این سؤال غلط است، زیرا:

۱- الله جل جلاله تمامی انسانها را با ایمان فطری خلق نموده است و مینماید، پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید:

«کُلُّ مَولَُودٍ یُولَدُ عَلَی الفِطرَة فَأبوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ أو یُنَصِّرَانِهِ أو یُمَجِّسَانِهِ». بخاری (۱۳۸۵).

«هر انسانی بر فطرت ﴿دین اسلام﴾ به دنیا می آید، ولی پدر و مادرش او را یهودی می کنند یا او را نصرانی می گردانند یا او را مجوسی می نمایند».

۲- در جوانی و بلوغ عقلی؛ هر کسی میتواند دین خود را تغییر دهد و دین دیگری اختیار نماید، که این ایمان بنام ایمان کسبی است که به ارداه ی انسان اختیار میگردد.

۳- الله سبحانه و تعالی راه حق و باطل را بیان داشته تا انسان به اختیار خویش، راه خوب و بد را دانسته، خوبی ها را اختیار نماید.

۴- عقل برایش عنایت فرموده تا خوب و بد را تفکیک نماید.

۵- الله سبحانه و تعالی در اموریکه بنده ی او اختیار ندارد، مجازاتش نمیکند.

مثلاً در اموریکه مجبور گردد و کسی آنرا بزرو بروی تحمیل کند مجازات نمیشود.

این انسان معنای این آیت مبارک را نفهمیده است که الله جل جلاله به کفر و یا گناه کردن بنده گان خویش راضی نمیباشد.

«وَلَا یَرْضَی لِعِبَادِهِ الْکُفْرَ» (الزمر ۷)

الله به کفر بنده گان رضایت ندارد.

برخی از انسانها نیز چنین سوال میکنند:

در صورتیکه اعمال انسان قبل از تولد وی نوشته شده باشد، پس انسان مجبور میگردد که آنچه برایش نوشته شده است را انجام دهد، پس تقصیر انسان در چیست؟

نکات خیلی مهمی را که بایستی در مورد قضا و قدر بدانیم در جواب این سوال مارا یاری میدهد:

اول اینکه:

۱- این امور بر اساس علم الهی نوشته شده است، و علم الله جل جلاله با علم مخلوقات فرق دارد، علم مخلوقات تنها به امور ظاهری است، اما الله (سبحانه و تعالی) عالم به امور آشکار و غیب (گذشته و حال و آینده) است.

ثانیاً:

۲- علم الله جل جلاله قبل از تجربه میباشد، الله سبحانه و تعالی میداند که فلان شخص، فلان کار را به اختیار خویش در فلان وقت انجام میدهد.

بنابراین لازم است که فرق بین علمِ الله سبحانه و تعالی، وعلم انسان را در یک عنوان خاص مورد مطالعه قرار دهیم.

ثالثاً:

۳- نوشتن اعمال بالوصف است نه بالحکم، که این موضوع را تحت عنوان خاصی، ان شأ الله، در بخش های بعدی مطالعه خواهیم نمود.

برادر وخواهر مسلمان!

👈 مبحث قضا وقدر خیلی باریک، پیچیده، ومغلق است و انسان را شایسته نیست در مورد بحث کند و بپیچد.

📍به همین ملحوظ شایسته نیست با عقل محدود انسانی، چرا ها وچنین هائی را ایجاد و در مورد تشبثِ بیجا کنیم.

هر آنچه است و هست، از آنِ اوست، و از اوست. بدان ایمان داریم و هرچنانی که است قبولش داریم!

👈 تمام موضوعات این مضمون به استناد آیات قرآن کریم و احادیث نبوی تهیه شده است. طبق معمول در صفحه ی فیسبوک همیشه منفی بافان و کج فکران، قبل از اینکه تمام مضمون را بخوانند، بناحق بالای موارد قضأ وقدر ایراد میگیرند.

ان شأ الله تا نشربخش بعدی تقاضای من از شما در مورد این مبحث این است تا صبور باشید و تمام بخش ها را متدبرانه تعقیب کنید.

هر بخش لازم و ملزم بخش دیگر است.

👈 پس صبر را پیشه کنید و در این مبحث خود را عالم سازید و به ناحق و بدون علمِ کافی در مبحث قضأ و قدر نپیچید تا از لغزش مهلک در ایمان خودداری کرده، بناحق خود را در تهلکه نیاندازید.

📍مطالعه ی بخش های بعدی این مضمون خیلی مهم و جالب را از این صفحه، از دست ندهید!

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

ا.ج.ع

ادامـــه دارد…

دوشنبه، بیست و هفتم شوال ۱۴۳۷

اول اگست ۲۰۱۶

https://www.facebook.com/meydanestid

و از طریق گوشی های موبایل!

m.facebook.com/meydanestid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *