پاسخی برای رفع شبهات جناب عبدالحی پیرزاده – قسمت دوم — محمد عزیز عزیزی

 

پاسخی برای رفع شبهات جناب عبدالحی پیرزاده – قسمت دوم

 


محمد عزیز عزیزی

 

 …… بادامــۀ گذشتــه

قسمــت دوم:

 

الحمد لله  رب العالمین  والصلوة والسلام علی سیدنا محمدٍ  امام المرسلین وخاتم النبیین وعلی آلــه واصحابه  وازواجــــه و اهل بیتــــه وذریاتـــه واتبــاعـــه اجمعین مـن الآن  الی قیام  یــــوم الدین !  

 رب اشرح لی صدری ویسرلی امری  وحلل عقدةً من لسانی یفقهو قولی

قال الله الحکیم :  فی محکم کتابه وهو اصدق القائلین

«وَالَّذِینَ اجتَنَبُوا الطَّغُوتَ أَن یَعبُدُوهَا وَأَنَابُوَا إِلَی اللَّهِ لَهُمُ البُشَری فَبَشِّر عِبَادِ الَّذِینَ یَستــَمِعُــونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ أَحسَنَــه  اُولئِـــك الذینَ هَــــداهُــُم الله و اولئِــــك هُــم اُولــوا الَالـبـــاب» 

( سوره ی زمر – 17 و 18 )

«(آنان که از پرستش طاغوت دوری جستند و به درگاه خدا با توبه و انابه بازگشتند، آنها را بشارت و مژده رحمت است.

 « ای پیغمبر !  بشارت بده  آن بندگانم را  که چون سخن بشنوند  از نیکوترین آنها پیروی وتبعیت کنند  . و اینها  کسانی اند  که خداوند ایشان را هدایت کرده وایشان صاحبان خِـَرد اند»)»

در ادامــه مبحث قبلی  همانطوریکه اشاره داشتم ، موضوع  اصلی ومحوری ما  شناخت اهل بیت پیامبر (ص) ومشمولین آن که چه کسانی اند بوده ومیباشد

 یکی از جملۀ موضوعات  اصلی واساسی اختلاف  اهل تسنن با اهل تشیع وخاصتا اهل روافض همین موضوع اهل بیت پیامبر است  . 

اهل سنت والجماعت براین امر متفق الرای هستند که ازواج رسو ل الله (ص) از جهت  اینکه اهل خانۀ  پیامبر بوده اند در قدم اول مشمول اهل بیت بوده وقرآن کریم  همانطوریکه قبلاً اشاره کردیم در آیه های 28 تا 34 سورۀ احزاب « ﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحاً جَمِیلاً * وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِیماً * یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ یَسِیراً * وَمَنْ یَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحاً نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقاً كَرِیماً * یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً * وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً * وَاذْكُرْنَ مَا یُتْلَى فِی بُیُوتِكُنَّ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِیفاً خَبِیراً  – الأحزاب: – 34-28- »  که بصورت متوالی  در قرآن آمده   وهمه آن ایات  به صیغه های جمع مونث آمده است  ، میرساند که ، نساء پیامبر ( امهات المومنین) خطاب شده اند  که در قدم اول شامل اهل بیت  میباشند .

 ودروسط این آیات خداوند فرموده است که :« إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً  » «هر آئینه خداوند اراده کرده است که تا از شما  اهل بیت رجس وپلیدی را دور ساخته وشما را پاک بگرداند »

گرچه اهل تشیع  این بخش آیت را خاص برای  پنج نفر ( پیامبر – علی – فاطمه وحسن وحسین )  میدانند وازین آیت  معصومیت  ائمه را استنباط میکنند . خیلی جالب است که ایشان در حالیکه خوب پوره میدانند که در حدیث کسا که از ام سلمه(رض) روایت شده وحضرت بی بی عایشه نیز در صحیح مسلم  یاد کرده است که تنها پیامبر (ص) –علی – فاطمه وحسن وحسین  در زیر  عبای پیامبر (ص) بودند ، نمیدانم بکدام دلیل ایشان باز ؛ اهل بیت را خاص  دوازده نفر ساخته و معصومیت را خاص برای این  دوازده نفر اختصاص داده اند ؟

وباز نمیدانیم که اینها بکدام دلیل ومدرک  ،اولاد دیگر علی (رض) ویا دختران پیامبر (ص) کا کا های پیامبر(ص) واولاد جعفر(رض) واولاد عقیل(رض) و…که در احادیث و روایات متعدد پیامبر (ص) از ایشان بعنوان اهل بیت یاد کرده اند ، را بایکات کرده وازین افتخار آنهارا بی نصیب ساخته اند ؟

 چرا از اولاد علی (رض) تنها امام حسن وامام حسین، مشمول این نعمت باشند ودیگر اولادعلی (رض)  شامل این فضیلت نباشند  ؟ و بازچراهمه اولاد امام حسن (رض)  مشمول این  فضیلت نشوند وچرا از اولاد امام حسین (رض) همه مشمول این فضیلت نشوند ؟؟؟و  …..؟؟؟

البته بر طبق دیدگاه اهل سنت وجماعت ، ازین قسمت آیۀ  بریده هیچگاهی  معصومیت افراد( منهای پیامبر ) ، استنباط نشده بلکه خداوند  برای زنان پیامبر ومشمولین دیگر این آیات  شرایطی را میگذارد که در صورتیکه شما با این  شرایط ( همان شرایطیکه در آیات 28 تا 34 سورۀ احزاب) ذکر شده است خود را عیار سازید، خداوند برایتان مزد واجر دو چندان میدهد.

وعصمت خود پیامبر (ص) از ورای آیات متعدد قرآن در دیگر جاها ثابت شده است .  

وباز در مورد مودت ودوستی با اهل بیت در دیگر آیات  قرآنکریم هم آمده ودر احادیث بصورت مکرر ذکر شده است  . ومسلمانان شرعا مکلف هستند که با اهل بیت پیامبر (ص) محبت داشته  وهیچ وقت ایشان را به چشم عادی  ویا نعوذ بالله بچشم بغض نبینند 

  واما معصومیت ائمه هیچ ربطی باین آیه نداشته  وتنها واستثناءً   پیامبران بصورت کل وپیامبر ما بصورت خاص چون  با منبع وحی الهی سر وکار دارند ،  معصوم بوده  واز گناه وکبایر  بری میباشند.            د .  

فقهای  عالم اسلام وخاصتا همه مفسرین اهل تسنن وهمچنین همه اربابان خرد  را عقیده بر این است که , اهل بیت ؛ بمعنی اعضای خانواده یک شخص بوده  واهل بیت پیامبر در قدم اول  مراد  از زنان و واولاد  ایشان میباشند  .  

 وهم چنین  بر اساس  آیات متعدد قر آنی همه  بر این اتفاق نظر دارند که  نزدیکترین کسان از جهت مستحق بودن به اهل بیت  زنان پیامبر بوده اند زیرا در همه این آیات قبلی  نوشته شده ، مخاطب زنان پیامبر هستند ونه کسی دیگر  وخداوند صراحتا برای زنان پیامبر(ص) امتیازات ویژه قایل شده است ، وهر چند این آیات  از لحاظ حکمی  وتحذیر  سایر زنان مسلمانان را نیز شامل میباشد اما از جهت امتیاز فقط وفقط  به اهل بیت  پیامبر (ص) تعلق داشته ونه همه زنان مسلمانان. وجناب پیامبر اسلام برای اینکه دیگر اقارب وخویشاوندان وحتی بعضی اصحاب خویش رانیز  مشمول این  نعمت بزرگ ( شمولیت دراهل بیت) نموده باشد ، از طریق احادیث گهر بار خویش بما معرفی داشته اند  ، والحمد لله که  این  امر  درکتب احادیث وروایات معتبرایشان بما رسیده است،  تا آنهارا خوب  بشناسیم و نسبت بایشان ادای احترام کرده و  بنابر فرمایش پیامبر (ص) باید ایشان را  دوست داشته باشیم .  

البته شایان ذکر است که  اهل تسنن این  افتخار بزرگ را دارا میباشند که  محبت بر اهل بیت ویاران واصحاب پیامبر (ص) را جز شعایر دین دانسته ودر پنج وقت نماز این درود های شریف را ««اللهم صل علی محمدٍ وعلی آلِ محمدٍ کما صلیت علی ابراهیم  وعلی آل ابراهیم انک حمیدٌ مجید  . اللهم بارک علی محمدٍ  وعلی آل محمدٍ کما بارکت علی ابراهیم  وعلی آلِ ابراهیم انک حمیدٌ مجید» در پنج وقت نماز  ( نماز های فرض وواجب  وسنت ونفل  وهمه نمازهای مستحب و…) میخوانند. ومتاسفانه که بعضی  فرقۀ  های گمراه وضالۀ  اهل روافض تکفیری  در ختم نماز های خویش بربعضی یاران وحتی ازواج مطهرات پیامبر (ص) که جز اهل بیت هستند دشنام وفحش نثار میکنند.

درین امر که چرا  اهل روافض  در قدم اول زنان پیامبر(ص) را جز اهل بیت نمیدانند ، هیج دلیل  وتوجیه قرآنی وحتی منطقی ندارند ، واینکه بر زنان پیامبر (ص)  ویا دیگر اهل بیت  ویاران واصحاب  سب ولعن میفرستند ، میرساند که نه تنها عمل ایشان بر خلاف  امر قرآن  و دستور پیامبر وحتی  فرمایشات ودستورات مکرر حضرت امیر المومنین علی(رض) و اخلاق اسلامی وعقل سلیم انسانیست ؛ بلکه دانسته میشود که در عقب این اندیشۀ سیاه  شرک آلود و جاهلانه فکر دشمنی با اسلام ، توحید – رسالت پیامبر – اهل بیت پیامبر  وحتی کل امت مسلمه نهفته است، تا بنیاد وحدت امت اسلامی را خدشه دار ساخته وحتی  قرآن – پیامبر – یاران واصحاب واهل بیت پیامبر (ص) را زیر سوال ببرند . 

زیرا هیچ مسلمانیکه بخدا ایمان داشته وبر اصالت قرآن اعتقــــاد داشته  وپیامبر(ص) را  دوست بدارد ، امکان ندارد تا بر ناموس پیامبر ودوستان ورفیقان واهل بیت پیامبر (ص) اسائۀ ادب کند ویا نعوذ بالله ایشان را  تجریح تفسیق وتکفیر  نماید من دربارۀ اینکه ازواج مطهرات در قدم اول مشمول اهل بیت  پیامبر(ص)هستند ، دوباره بدلایل قرآنی متوسل میشوم ، تا این موضوع  بشکل بهتر بر همگان مدلل شود .

قرآن در سورۀ یوسف میفرماید:    

    (لَقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آَيَاتٌ لِلسَّائِلِينَ – آیه –  7)

بدرستیکه در داستان یوسف و برادرانش نشانه ها برای پرسش کنندگان است

داستــــان  زیبای حضرت یوسف(ع)  ، مانند داستان حضرت ابراهیم(ع) وحضرت موسی(ع) که قبلاً اشاره داشتیم  میتواند  جواب  نهائی را برای کسانیکه  ازواج مطهرات را از اهل بیت  بحساب نمی آورند ، بدهد  واین داستان  وبیان روشن آن  بعنوان  مشت محکمی خواهد  بود که بر دهان  دشمنان ازواج مطهرات و دشمنان سایر اهل بیت پیامبر (ص)  کــه از طرف قرآن حواله میشود :.    

در داستان حضرت یوسف (ع) اگر بدقت  مطالعه  شود چنین   دیده میشود که درآنز مانیکه ،درخواست  نا مشروع  همسر عزیز مصر ( زلیخا) از طرف  یوسف  پاک دامن رد میشود ،  وزلیخا میخواهد تا  با زور اورا وادار  باجابت  خواست نامشروع خویش بسازد ،  برای یوسف پاکدامن  جز فرار، راه وچارۀ دیگری باقی نمی ماند، وبناءً یوسف (ع) فرار مینماید ، وزلیخا بدنبالش  می دود ، تا شاید اورا بچنگ آورد، وبمراد خود برسد ، که درین اثنا پیراهن یوسف از پشت بدست آن می افتد  واورا بطرف خود می کشاند ، لیکن یوسف ، که خداوند عصمت اورا خودش حفظ مینماید ، خود را نجات میدهد و  پیراهن یوسف از عقب پاره میشود ، درین اثنائیکه میخواهد از خانه فرار کند ، شوهر زلیخا ( عزیز مصر) را دربین لنگۀ درمشاهده میکند ، وزلیخا که چشمش به عزیز مصر میافتد ، عطش نفسانی آن فرو کش کرده وبه سر عقل میآید  ودر فکر نجات خود از رسوائی بزرگی که متوجۀ او بود، می افتد  ، وحال خوب دقت کنید  که قرآن با چه زیبائی  وظرافت سخن زلیخا را چنین باز گو میکند:

(وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءً "يوسف25🙂 

«ودر آستانه دروازه، آقاى آن زن( شوهر ) را يافتند. آن گفت:  كيفر كسى كه قصد بد به خانواده تو كرده چيست؟» 

ای اهل خرد ، خوب بدقت بنگرید که ، زلیخا بکدام عبارت شوهر خود را خطاب میکند : 

زلیخا نمیگوید که جزای آن کسیکه به من ویا به زن تو(عزیزمصر)  ارادۀ سوء دارد چیست ؟

: بلکه میگوید که 

« که جزای آنکسی که به اهل تو، ارادۀ سوء دارد چیست ؟  »

وقرآن برای کلمات به زن تو ( بـِاَهـلِکَ)   خطاب میکند .

 یعنی برای زن کلمــــه ( اهل ) را بکار گرفته پس منظور از اهـــل البیــــت، زن خانه هست یا نه؟  

 اهل بیت عزیز مصر زلیخا بود یا نه ؟پس چرا  عایشه  اهل البیت رسول(ص) نباشد؟!! و اگر هست پس شما چرا دوستش ندارید ؟ وچرا نسبت به آن بی ادبی  کرده وحتی کلمات کفر آمیزی نثار میکنید ؟

و شما با این گفتار پلید وشماتت تان بازواج مطهرات ویاران واصحاب  ودیگر محبان رسو ل الله (ص) ،   دوستدار اهــــل البیت رسول (ص) نیستید، چرا  بدروغ  وتقیـــه کلمــۀ مبارک محبت اهل البیت رسول الله (ص) را یدک کش میکنید   ؟ 

در همین داستان یوسف آمده است: 

(وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِن مِّصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ) "يوسف:21"(  

{همان کس که یوسف را خریده بود به (زنش) گفت گرامیش بدار !}

و باز آمده است: 

(وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ) "يوسف:23"(  

 (و زنی که یوسف در (بیت او) بود، از یوسف خواست که  با همراهش گناه کند) 

به کلمه :   (لِامْرَأَتِهِ) و (بَيْتِهَا) توجه کنید پس قرآن، خانه عزیز مصر را، خانه زلیخا مینامد و میگوید بیت زلیخا…. و زلیخا را زن عزیز مصر میشناسد

پس با این حساب: 

چرا  بیت رسول الله صلی الله علیه وسلم، بیت عایشه (رض) نباشد ؟

پس وقتی خانه رسول الله (ص)  خانه عایشه(رض) است یعنی عایشه میتواند به بیت رسول بگوید خانه من  …. به خانه رسول بگوید خانه من

 دیگر  این غیر منطقی  نیست که  صاحب وخانه واهل خانه را مستحق  اهل بیت نمی دانید  در حالیکه خانه خودش است  وخانۀ شوهرخودش است ؟ مال خودش است .  

ازین داستان سیدنا یوسف (ع) مانند سایر داستانهای پیامبران پیشین ثابت میشود  که از واج نبی کریم (ص) در قدم اول از جملۀ اهل بیت پیامبر بوده ودیگران را بصورت ضمنی  ، خود جناب پیامبر(ص) افتخار  منصب اهل بیت  را داده اند  واز  قصص قرآنی ثابت میشود که استنباط  اهل روافض مبنی بر اینکه ازواج پیامبر (ص)  اهل بیت نیستند  کاملا بر ضد آیات قرآنی وبر خلاف قصص سایر انبیاء کرام علیم السلام  وبر خلاف عقل سلیم  ومنطق بشری است .

ادامــه دارد …..

پایان قسمت دوم
2012-01-01
    

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *