مــقــام زن در دیـــن مـقــدس اسـلام — امين الدين سعيدی

 

مــقــام  زن در دیـــن مـقــدس اسـلام

 

مردان از دامن مبارك  وپاك  زنان   (  مادران )  به معراج  رسيده اند .



وهيچ پيامبرى  بدون مادر  به دنيا نيامده. پیامبران در دامن  مادر، رشد وتر بيه شده اند.

( زن با يك دست گهواره وبا د ست ديگرى خود  چرخ تاريخ بشريت را  حركت ميدهد.)

 

 

 

تتبع ونګارش :

امــیــن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مـدیـــر مرکزمطـالعات سـتراتیژیک افـغان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جــرمـنی

 

 

اگر به جوهر  وفهم كلى مسأله زن  نظر به اندازيم بوضاحت تام در خواهيم  يافت  كه زن در خانواده از چهار حالت  عمده خالى نيست: زن  يا  مادر است زن يا  خواهر  است زن يا دختر است:   ويا  هم زن همسر  است.  كه در مورد  هر كدام  از اين حالت ها  دين مقد س رهنمود و هدايت خاصى خویش را براى گرامى داشت از مقام ومنزلت  زن  براى پيروان  خويش  صادر نموده است.

  پيامبربزرګوار اسلام حضرت محمد  صلى الله عليه وسلم  در مورد مقام ومنزلت مادر ميفرمايد : «  بر  الو الدين أفضل  من الصلاة  والصداقة  والصوم  والحج  والعمرة  والجهاد  فى  سبيل الله  »(  فضيلت  وثواب نيكى واحسان وخدمت  در حق پدر  ومادر بيش تر  از نماز ، زكات ، روزه ، حج  ، عمره  ، وجهاد  در راه خدا وند متعال است )  وباز ميفرمايد  : «  بر أمك وأباك  وأختك  و أخاك ، ثم أدناك فأدناك » (  با مادر  وپدرت ، با خواهر  وبرادرت  نيكى كن سپس  به ترتيب هر كسى  را كه  نزديك تر  است مورد  محبت  واحسان  ونيكى خویش  قرار ده ) .

« با پدر ومادر  چنان رفتار كن  كه  تو از اولاد خويش  تـــوقع آنرا  دارى ) واقعآ دین مقدس اسلام به فرزندان خویش چنان تعلیماتی بیان داشته است که نذیر آن را در هیچ یکی از قوانین جهان نمیتوان یافت .

دين مقد س اسلام  خلقت زن ومرد  را يكى  دانسته طوريكه قرآن عظيم الشان ( در سوره نساء آيه ۱۲۴  )  بر اين امر صحه  گذاشته ، مى  فرمايد : «  خلقكم من نفس واحدة »(  مرد وزن را  از نفس  واحدى خلق نموده  ام).

دین مقدس اسلام   در تفاوت  با ساير  اديان   ومذاهب  كه زن را  مانند   شيطان  ،  و رانده شده    از رحمت پروردگار  الهى ميدا نستند.  به زن ومقام آن حيثيت بزرګ وعظیمی  قايل بوده   ومعتقد است  كه: زن يك انسان  واقعى است واز  يك جفت  انسان نر وماده  به دنيا آمده است وخصايص  ذاتى  انسان را دارد ودر مفهوم انسانيت  مرد بر زن امتيازى ندارد.

خداوند پاك ميفر ما ئيد :  « يا ايها الناس إنا خلقناكم من ذكر  وانثى  وجعلناكم  شعوبٱ  وقبايل لتعارفوا  ان اكرامكم  عند الله  اتقاكم  » 

اي مردم ما همه ي شما را از زن و مرد آفريديم و آن گاه شعبه هاي بسيار و فرق مختلف گردانيديم ، تا بدانيد كه اصل و نسب نژاد مايه ي افتخار نيست؛ بلكه بزرگوارترين شما نزد خدا كسي است كه با تقوا تر باشد.

دين مقدس اسلام يكهزارو چهاصد  سال قبل قـانون را وضع نمود ،  که بشريت امروزى   كه داد از عدالت ، مساوات  و آزادى ودموکراسی ، ميزنند   تا هنوز توانمندى  وضع چنين  قانون را   بدست  نياورده  اند با قاونون  كه پروردگار  با عظمت ما در مورد مقام انسان  وبخصوص  مقام والاى زن ارشاد فرموده است  :  اين قانون  الهى وآسمانی  د ر(  آيه ۳۲  سوره نسا  )  با زيباى خاص آن چنین  بيان گرديده است  للرجال نصيب ممااكتسبوا وللنسا ء  نصيب مما اكتسبن » ( مردان از آنچه كسب مى كنند وبه دست مياورندبهره اى است  وزنان را از آنچه كسب  مى كنند وبه دست مياورند  بهره اى است . )

  پيامبر اسلام يكهزار  چهارصد  سال  قبل  اعلام داشت :  « الناس كلهم  سواء كا سنان  المشط » ( مردم ) زن ومرد (  ما نند دندانه  هاى  شانه  با هم برابر اند.  وهيچگونه  تفاوت بين شان وجود   ندارد .

زن يعنى مادر :

طوريكه همه اطلاع دارند كه در زمان   جاهليت  برخى از اقوام اعرا ب    دختران خويش را زنده به گور  ميگردند .   ولى پيغمبر اسلام  به اين فرموده خويش كه  : « الجنة تحت اقدام  الامهات  »( جنت  زيـر پاى مادران است . حـديث  شريف ) بر همه  بى عدالتى ها  قبلى كه در حق زن  رواميداشتند  خاتمه داد .

پيغمبر اسلام با صراحت  اعلام داشت  كه : «  خير اولادكم  البنات »(  بهترين فرزندان شما دختران شما  هستند.حديث شريف )

در روایات اسلامی آمده است که : شخصى از نزد پیامبرصلی الله علیه وسلم سؤال  كرد که  یا رسول الله :  به  چه كسى نيكى  كنم ؟  فرمود : بـا مادرت . گفت : ديگر به  چه كسى  ؟  فرمود : با  مادرت .   براى   بار سوم  پرسيد : ديگربه  چه كسى ؟  مجددٱ  فرمود با  مادرت .  مجدد گفت  چه كسى ؟  فرمود با   پدرت . اين است   مقام  والای  زن وواین است مقام والای مادر  در اسلام  .

زن يعنى  همسر: 

در حدیث شریف آمده است  : ‎«  لفضلت النسا ء  ولا ثرت  النسا ء  على الرجال » ( يعنى زنان را بر  مردان  ترجيح  مى دهم  . حديث شريف ) وباز میفرماید « اقربكم الى احسنكم  خلقٱ لاهله » (  نزديك ترين  شما  بــه من كسى  است  كـــــــه بــــا خانوده خو دخوش خلق باشد.  حديث شريف ) ودر حدیث دیګری میفرماید : «  كلما ازداد  العبد  ايمانٱ  ازداد حبٱ للنسا ء  » (  هر چه ايمان بنده  زياد شود  ، محبت  وى  به زنان  نيز زياد ميشود ) ودر حدیث دیګری آمده است « خير  الرجال  من امتى  الذين  لا يتطاولون  على اهليهم  ويحنون  عليهم  ولا يظلمونهم » ( بهترين مردان  امت من كسانى  هستند  كه نسبت  به  خا نواده  خود خشن  ومتكبر  نباشند  وبر آنان  ترحم  ونوازش  كنند وبه آنان ازار نر سانند.  حديث شريف ) وباز هم در حدیث دیګری از پیامبر اسلام روایات است که میفرماید :« قول الرجل  للمراة انى احبك لايذهب  من قلبها  ابدٱ »   (  زمانيكه   مرد  به زن خود  بگويد كه » من تورا دوست دارم  )  اين كلمه   هر گز از قلب  زن بيرون  نمى رود. ( حديث  شريف )

زن يعني دختر:

در حدیث  شریف آمده است  : « من اشترى  تحفة  فليبدا با لاناث  قبل الذكور » ( اگر كسى هديه ميخرد   دختران را  در  هديه  مقدم بدارد.)

قرآن مجيد همانطوريكه  مردان را در نتايج  كار وفعاليت شان  ذى حق دانسته  است ، زنان را نيز در نتيجه  كار وفعاليت شان ذحق شمرده اند. 

 


اگر  بخواهیم  عادلانه  ومنصفانه   قضاوت  نمايم با صراحت   تام حکم  خواهیم کرد   :  كه دين مقدس  اسلام  انقدر كه  به مقام  والای  زن  خدمت نموده  به مقام  مرد  خدمت نكرده است . 


هدف وفلسفه حكمت دين مقدس اسلام  خواستار شخصيت   براى  زن است  نه ابتذال ،  دين اسلام  آنچه را كه براى زن حلال  كرده براى همه  انسانها  حلال  نموده است ، وآنچه   را كه  براى زن حرام   دانسته براى  همه  حرام نموده است .


هدف اساسى دين اسلام  حفظ شخصيت  وكرامت    زن در جامعه  است. 
دين مقدس  اسلام  معتقد است كه كرامت  زن  زمانى  بر اورده  ومحفوظ  خواهد  بود كه  بين او  ومرد ، حريم شرعى   وجود اشته باشد ، آن حدود  وحريم كه اسلام آنرا  براى حفظ وتكامل  هويت وشخصيت  زن  تعيین  نموده است.  

اسلا م اجازه نمى هد  كه زن  به جزء در كانون  مقدس خانواده  در جاى  هاى ديگرى   توسط مرد ، مورد  بهر برداری  والتذاذ جنسى ویا هم تجاوز جنسی قرار گيرد.


دين مقدس اسلام  نمیخواهد که   زن را  از صحنه  زندگى  اجتماعى  دور نګاه دارد ،  همه کوشش و  تلاش  دين اسلام  بر اين فلسفه وحكمت  بنا ء يافته است كه زنان  باید مقام رفيع وبر جسته  انسانى  خويش را در جامعه  داشته باشند.



در نظام اسلامى  ، زن  همان حقوق  را كه مرد  دارد زن  هم  آنرا دارا  ميباشد ، كه از جمله ميتوان  زن میتواند از   حق تحصيل   ،  حق كار ، حق  ماليكيت  ،  حق راى دادن ،  وحق راى گرفتن  .حق  بعيت  وغيره   ... برخوردار باشد.

 
آزادى را كه دين مقدس اسلام به زنان در تعين  سر نوشت  وفعاليت های شان  اعطا نموده  است ،  نميتوان آنرا  در هيچ  يك از  قوانين   بشرى  و در  هيچ يك از  مكاتب بشرى  ملاحظه نمود .

 مرد نميتواند  نسبت به زن حق هيچگونه  تحكم  وتعدى وظلم   نمايد .



در نظام اسلامى  ، زن  به عنوان يك انسان  مى تواند  مشاركت فعال  با مردان  ، در بناى  جامعه  داشته باشد. 
دين اسلام در حقوق انسانى  هيچگونه تفاوتى  را بين زن  ومرد نمى بيند  ، هر دو انان   انسان اند ، زن مانند  مرد حق دارد  در  سر نوشت خويش را  خودش  تصميم بگيرد .

 زن تا آن  اندازيكه  عفت وشرف اش  بخطر مواجه نشود  آزاد است. 
دين مقدس اسلام  به زن اجازه داده است كه به عنوان  يك انسان  دروظايف   دولتى  اشتراك  فعالى داشته باشد ،  ودر بناى جامعه نقش  خويش را بجا  آورد.  ولى بايد  در نظر داشت  كه نه مرد ها ونه  زنها  حق دارند كه مقام ومنزلت  زن را  به حدى  تنزيل دهند كه مقام انسانى شان  مورد  سوال قرار  گيرد.



 دين مقدس اسلام ميخواهد  نقش زنان  را  تا حدى  ارتقاء دهد  كه بتواند  مقام  انسانى خود را  در جامعه باز يابد . 


پایان

تاریخ تحریر : ۲۲دیسمبر ۲۰۰۹ جرمنی

نام مقاله : مقــام  زن در اسلام

تـتــبـــع ونگارش:  امـین الدین «  سعیـدی– سـعـیـد افـغـانی »

مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان ومسؤل مرکز فرهنگی دحـق لاره  – جرمنی

آدرس  ارتباطي : بــريـښــنا ليک : saidafghani@hotmail.com

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *