مختصر زنده گی نامه وخط مشی محمد حليم تنوير نامزد انتخابات رياست جمهوری افغانستان

 

مختصر زنده گی نامه وخط مشی محمد حليم تنوير نامزد انتخابات رياست جمهوری افغانستان


محمد حلیم تنویر

روزنامه نگار ومؤرخ افغان

 

متولد: 29 میزان 1331 /21 اکتوبر 1952 در  باغ علیمردان کابل.

او فرزند  دکتور محمد امین تنویر و نواسه دکتور صاحب الدین خان که از اولین اطباءی دربار امانیه و محمد نادر شاه بود.

تخلص "تنویر" هم هدیه اعلیحضرت محمد نادر شاه به پدرکلانش است که بعد از مداوای شاه – که از  بیماری  روانی و کسالت و بیخوابی متداوم رنج می برد-  بدست آورده و شاه به او گفته بود که: " برای همیشه تنویر باشید. "

مادر ش بی بی حاجی "همدم سلطان" نام دارد که یکی از تحصیلکرده های لیسه ملالی و دخترمرحوم غلام جیلانی خان یکی از روشنفکران و ادباءی دورهء مشروطه خواهان بود

– تحصیلات دینی و فراگیری قرآن عظیم الشأن را نزد مادر بزرگوارش آموخت.

– دورهء  ابتدایی در مکتب دقیقی بلخی.۱۳۴۳­۱۳۳۸- هـ.ش/1964 – 1969م. و به درجه عالی فارغ شده و بعد از امتحان کانکور به لیسه حبیبیه شامل شد.خانواده آنان از شهر کهنه کابل به کارته پروان کوچ کردند.

اولین مقاله او در سال۱۳۴۶ در مجله ژوندون به نشر رسید..در سال ۱۳۴۸ اولین داستان کوتاه او به نام (شب امتحان) در مجله ژوندون به نشر رسید .

او همچنان از آغاز صنف دهم به فعالیت های اجتماعی څارندوی (اسکاوت) شامل شده و در جمبوری سال ۱۳۴۹ که از تمام لیسه های کابل در پغمان برکزار شده بود، مقام اولین رابا فعالیت ها و ابتکار عمل های كه داشت، پاداشی از شاهدخت بلقیس رئیس افتخاری څارندونی افغانستان بدست آورد.

او به ورزش های مختلف علاقه داشت و در تیم باسکتبال لیسه حبیبیه نیز  در مسابقات شرکت می کرد.

بعد از انفاذ قانون اساسی دوره مشروطه محمد ظاهر شاه، حلیم تنویر با علاقمندی سرشار به تحولات سیاسی – اجتماعی افغانستان، همه جریانات سیاسی و نشریات آزاد غیر دولتی را اشتراک نموده و مطالعه می کرد او اکثر اوقات خود را با نوشتن داستان، اشعار و مقالات و هم مطالعه سپری می نمود ونوشته های بطور مستمردر نشـریات دولتی(انیس، کمکیانو انیس، ژوندون، پشتون ژغ، مجله لمر، مجله پیام حق) نشر میشد.

حلیم تنویر در امتحان کانکور ۱۳۵۲هـ.َ/1973م. پوهنتون کابل، به پوهنځي ادبیات و علوم بشري در رشته ژورنالیزم پذیرفته شد.او در اخیر سال ۱۳۵۴هـ.ش/1975م. به حیث خبرنگار درجه  اول و رسمی روزنامه های انیس و جمهوریت ، همزمان با ادامه تحصیلات خود در روزنامه نگاری –  آغاز کرد.

حلیم تنویر در نوشتن مقالات، میز مدور ها و داستان های کوتاه هم  منحیث نویسنده جوان کشور ، در مطبوعات و جامعه ادبی افغانستان  شناخته شد.  داستان کوتاه (حق ننه ره بتی)  – که یکی از داستان های کوتاه او بود-  جایزه ادبی را  در تالار سید جمال الدین افغان در پوهنتون کابل درسال ۱۳۵۶هـ.ش/1977م. ، وبار دوم در گویته انستیتوت کابل در همانسال بدست آورد.

همچنان او طی دوره تحصیلی اش به حیث متمم مجله فصلنامه (پوهنتون کابل) با دیپارتمنت ژورنالیزم کار کرد.

علاوتاً او با ادارهء هنر و ادبیات رادیو افغانستان در نوشتن داستان های دنباله دار و کوتاه  همکاری می کرد.

– لیسانس: ژورنالیزم ، فاکولته ادبیات و علوم بشری.۱۳۵۳ – ۱۳۵۶ هـ.ش/1974-1977م.

بعد از فراغت از پوهنتون رسماً به حیث پرودیوسر برنامه (رادیویی مجله) هنر و ادبیات در رادیو افغانستان مقرر شد. اما با حفظ  رتبه در آغاز سال ۱۳۵۷ هـ.ش. دوره مکلفیت شش ماهه عسکری را در غند تعلیمی  خوگیانی ولایت ننگرهار گذرانید.

در جریان عسکری، حادثه المناک و تاریک کودتای هفت ثور 1357 توسط کمونیست ها در افغانستان بوقوع پیوست. او بعد از اخذ ترخیص عسکری،  دوباره در رادیو تلویزیون به حیث پرودیوسر برنامه های ادبی رادیو افغانستان بکار ادامه داد.

– فیلوشپ  شش ماهه: دایرکتر برنامه های تلویزیون در شهر  صوفیه- بلغاریه. بهار۱۳۵۹ هـ.ش/ مارچ 1980 م.

او بعد از تکمیل دوره آموزشی در رشته تلویزیون، به وطن بازگشته و منحیث دایرکتر برنامه های اجتماعی تلویزیون کار کرد. وی دایرکتری سه برنامه(زن و جامعه)، (جهان ما) و (کشورما) را بعهده داشت.

شرایط  سیاسی – اجتماعی افغانستان  با موجودیت رژیم کمونیستی، او را در تنگنا قرار داد و از فعالیت های  خبرنگاری با مطبوعات و نوشتن مقالات باز مانده  و گوشه گیری اختیار کرد.

در ماه میزان ۱۳۶۰ هـ.ش/اکتوبر 1981م.وی بعنوان مخالفت با رژیم افغانستان را ترک کرده  و به پاکستان و هند و از آنجا بعد از مدت هفت ماه اقامت به کشور هالند منحیث پناهنده سیاسی پذیرفته شد. وی به تاریخ 5 ماه می 1982 م. به هالند رفت.مدتی به آموزش زبان هالندی و کامپیوتر پرداخت و اسناد تحصیلی خود را ارزش یابی و تثبیت نمود.

مدت یکسال منحیث کارمند وزارت امور اجتماعی در امور مهاجرین در شهر (دینهاگ) کار کرد. با سقوط رژیم نجیب الله در کابل و درگیری جنگ های داخلی، دفتر تبلیغات مجاهدین افغانستان هم رسماً لغو شد.

از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰هـ.ش/1985 – 1991م. منحیث رئیس دفتر تبلیغات مجاهدین افغانستان در کشور هالند ایفأی وظیفه کرد.

حلیم تنویر با استفاده از فرصت زمانی که داشت، تحصیلات خود را دررشته ادبیات شرق در دانشگاه پیام نور در تهران  آغاز کرد۱۳۷۲ هـ.ش/1993م. و در سال ۱۳۷۴ش./1995م. فوق لیسانس (ماستری) را بدست آورد.تعاقباً زمینه تحصیلات بلندتر دردانشگاه پيام نور تهران فراهم گردید و در۱۳۷۵ – ۱۳۷۷ هـ.ش./1996-1998م. دکتورای خود را در رشته تاریخ ادبیات بدست آورد. واز ایران به کشور هالند برگشت.متعاقباً به حیث

مسوول نشرات کتابخانه شهر( آلمیر) در هالند برای شش ماه کار کرد.

وی  در سال ۱۳۷۸-/1999م. به حیث رئیس انستیتوت افغانستان در هالند کار كرد و در زمینه های بازسازی و تحقیقات اکادمیک تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افغانستان کار های ارزشمندی را انجام داده است.

همچنان از سال ۱۳۷۹هـ.ش./2000م. منحیث کارشناس و متخصص امور افغانستان دردفتر افغانستان ، وزارت امور خارجه و بخش مهاجرین، وزارت عدلیه در هالند  انجام وظیفه دارد.

به تاریخ ۱۳۸۲هـ.ش./2003م. لقب افتخاری (سفیر صلح جهانی) را از فدراسیون بین المللی صلح جهانی که مقر آن در نیویارک است، بدست آورد.

درمیزان ۱۳۸۳ش./اکتوبر2004م.کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان درکابل بود.

در ماه قوس ۱۳۸۳هـ. ش./نوامبر2004م. لقب افتخاری (کرون آف پیس آوارد ) یعنی سرتاج صلح را باز هم از جانب فدراسیون صلح جهانی بدست آورد.

در ماه ثور 1385 (اپریل 2006م) با اشتراک در کنگره بین المللی احیأی صلح و بازسازی منگولیا در کوریای جنوبی، ابتکار عمل های صلح را پیشکش کرد و تصدیق نامه( یکی از مبتکرین صلح)  را در شهر سیول(کوریای جنوبی) بدست آورد.

در ماه جوزا سال 1385(مي سال 2006م.) تاكنون، بحيث مشاور رسانه يي و رئيس مركز بين المللي مطبوعات در وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوري اسلامي افغانستان ايفاي وظيفه  مي كند.

در 8 عقرب 1387 ش(30 اکتوبر 2008م.) به اثر حمله انتحاری در مرکز بین المللی مطبوعات , وی در وزارت اطلاعات و فرهنگ مجروح شد  و اکنون زیر تداوی قرار دارد.

وی در انتخابات سال آینده منحیث یک کاندید مستقل  برای اعاده صلح و توسعه افغانستان  مبارزات انتخاباتی خود را در اول حوت 1387 عملا در افغانستان به پیش خواهد برد.

 

فعالیت های سیاسی – اجتماعی:

او از سال ۱۳۷۳هـ.ش.1984م. تاکنون در اکثر کشور های اروپائی، افریقای شمالی، شرق میانه، و آسیایی سفر کرده و در کنفرانس ها، ورکشاپ ها، سمپوزیم ها و نشست های همگانی بین المللی اشتراک کرده و از موقعیت سیاسی – اجتماعی، ارزش های تاریخی و ادبی، همبسته گی ملل و روابط انسانی ، صلح جهانی و زیست باهمی  و رفاه اجتماعی در جامعه جهانی سخنرانی  های کرده است.

 

حالت مدنی:

او فرزند بزرگ خانواده بوده، پنج برادر و چهار خواهر اند. پدرشان پدرود حیات گفته و والده صاحبه در قید حیات است.حليم تنویر متأهل است  و چهاردختر و یک پسر دارد.

 

آثار:

1 – تاریخ و روزنامه نگاری(ژورنالیزم) افغانستان( به زبان های دری، پشتو، عربی و انگلیسی منتشر شده است)

2 – باران (مجموعهء داستان های کوتاه)

4 – از شور بازار تا کلیفورنیا (مجموعه طنز ها)

5 – زنان سخنور و نامور افغانستان.

6 – زنده گی نامه و آثار سید جمال الدین افغان.

7 – خر بی فرهنگ (مجموعه طنز ها)

8 – داوید کاپرفیلد(ترجمه یکی از آثار چارلز دیکنز)

9 – تاریخ افغانستان در قرن نزده و بیست.

10 – افغانستان از دیدگاه علامه  اقبال .

11 – ماهی های نذری (مجموعه داستان های کوتاه)

12 – شرح غزلیات حافظ شاعر بی همتای زبان دری.

13 – تاریخ نهضت های اسلامی.

14 – ابیات مثنوی که از مولانای بلخ نیست (تحقیقی)

15 – کاشکی کرزی میبودم ( مجموعه طنز های سیاسی)

16 –  انسان و شيطان (مجموعه اشعار تنوير)

17 – مثنوي معنوي مولانا جلال الدين محمد بلخي (مقدمه، اهتمام و تعليق)

18 – گزيده غزليات  كليات شمس تبريزي

19 – در مسير عبوديت ( به مناسبت هشتصدمين سال تولد مولانا جلال الدين بلخي)

20 – پير چراغدار(سناريو سينمايي)

21 – تاريخ ادبيات افغانستان

22- شرح تنوير( شرح مثنوي معنوي مولاناي بلخ)

23 – خلاصه زنده گي نامه سيد جمال الدين افغان ( به انگليسي)

 

اندیشه:

حليم تنوير  يك فرد مسلمان و پايبند به اعتقادات و يك افغان متعهد به ارزش هاي ملي افغانستان است. وي در شرايط كنوني پيشنهادات و عملكرد هاي را منصه كار خود قرار خواهد داد تا اردوي اسلامي – ملي افغانستان به جاي حضور نيروي هاي خارجي توانايي حراست از تماميت ارضي افغانستان را داشته باشد.

وي خواهان عملي نمودن راه حل صلح آميز براي اعاده رفاه اجتماعي در افغانستان است تا جمهوري اسلامي افغانستان مصداق عملي پيدا نمايد.

وي طرفدار قانونمند شدن جامعه و بارور شدن  انديشه ديني – ملي مردم افغانستان در جهت تأمين امنيت، صلح و ديموكراسي است.

1 – حفظ استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان.

2 –  احیاءی جامعه دینی  – مدنی با ارزش های ملی در افغانستان.

3 – جانبدار عدالت اجتماعی، صلح دائمی، ایجاد دیموکراسی واقعی، رفاه اجتماعی و توسعه در افغانستان.

      4 – انقلاب فرهنگی، تحکیم و احیاءی داشته ها و ارزش های فرهنگی افغانستان از گذشته تا کنون.

 

مشی سیاسی:

دوازده نکته اساسی در جامعهء که دیموکراسی و آزادی های سیاسی – اجتماعی  باید داشته باشد:

 

1 –  تمرکز و حاکمیت نیروی نظامی و امنیتی (اردوی ملی دولت افغانستان) در سراسر کشور به خاطر حاکمیت قانون و امنیت ملی.

2 –  آشتی ملی، اعاده صلح،مذاکره و تفاهم و جستجوی راه حل های واقعی، و تضمین حقوق دینی و مدنی فردفرد افغانستان.

3 – تشکیل یک اداره سالم و پیشرفته در سراسر افغانستان.

4 – تأ مین حقوق مدنی زن و مرد با حفظ ارزش ها دینی و ملی افغانستان.

5 – حق درخواست رفراندم و همه پرسی ها در همه موارد سیاسی – اجتماعی.

6 – آزادی و داشتن حق اعتراض علیه تخریب محیط زیست.

7 – احیاءی حقوق شهری و سکونت تمام افراد در افغانستان.

8 – حق تشکلهای صنفی و اجتماعی مطابق ارزش های قانون اساسی.

9 – اعادهء حقوق بشر در همه زمینه های اجتماعی ملت افغانستان.

10 – از بین بردن تفاوت های شهر و دهات.

11 – ملی ساختن صحت عامه و تعلیم تربیه در سراسر افغانستان.

12 – اعطای حقوق پناهنده گی به کسانیکه حقوق مدنی ایشان در معرض است.

 

زیست محیطی:

نـه نکته زیست محیطی  از جمله اهداف اقتصادی برای آینده افغانستان پیشنهاد  می شود:

1 – مبارزه علیه  نابودی جنگل ها و علفچر ها.

2 – از بین بردن آلوده گی ها آب های آشامیدنی و بررسی مواد غذایی.

3 – طرز سالم استفاده از منابع طبیعی.

4 – متوقف کردن تسلیحات و ابزار های جنگی و محو اسلحه و مواد منفجره.

5 – مبارزه با مواد مخدره و ایجاد زراعت متوازن و سالم در سراسر افغانستان.

6 – منع شکار حیوانات وحشی و پرنده گان.

7 – ممنوع کردن استفاده از هورمونها و مواد کیمیاوی.

8 – دسترسی به همه گزارش های  زیست  و زنده گی محیطی با ایجاد انستیتوت های تحقیقاتی در سراسر افغانستان.

9 – مبارزه با آلوده گی هوا، کثافت های جانبی و تحقیق و جستجو برای راه حل ها و ازبین برده آلوده گی ها.

 

مشی اقتصادی:

1 – توسعه اقتصاد متوازن ملی.

2 – اقتصاد سبز و بميان آمدن نيرو ها و منابع توليدي و خود كفايي در افغانستان.

3 – رشد بدون کنترول نفوس و از بین بردن بیکاری.

4 – جلب سرمایه گزاری های ملی.

 

مشی زیست باهمی و یا صلح جهانی:

1 – همزیستی مسالمت آمیز، عدم تعهد و بیطرفی کامل  بر موازین حقوق انسانی .

2 –  مخالف با جنگ ،تشنج زدایی  و ایجاد گفتگو و دیالوگ در مسائل مورد اختلاف.

3 – توقف، عدم استفاده و نابودی برنامه های اتمی در سراسر جهان.

 

Phone: +93-(0)798-405364/+93(0)77-2022720

Digital: +93-(0)20-2103294

E-mail: halim.tanwir@gmail.com

www.halimtanwir.blogfa.com

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.