دین اسلام آخرین دین آسمانِی برای بشریت! — امــیـن الـدیــن سعـیـدی

 

دین اسلام آخرین دین آسمانِی برای بشریت!

 

تتبع ونگـارش :

الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان و

مسؤل مرکز کلتوری دحق لاره-جرمنی

 

یکى از امتیازات دین مقدس  اسلام نسبت به سایر ادیان  دارد ،همین است که سایر  ادیان جوابگوی خواست ها و نیازهاى زمان خود بودند، برای هدایت یک قوم ویک منطقه مکلف گردیده بودند  وهیچ وخت مسؤولیت سراسری بشری را در هدایت خویش نه گنجانیده  بودند. بالعکس دین مقدس اسلام منحیث دین بشریت وبرای همه بشریت نازل گردیده وپیامبر اسلام خود را برای پیامبر عالم بشریت ودین خویش را دین کامل که جوابگوی  نیازهاى انسان‏ها در طول تاریخ بشریت مى باشد ، معرفی داشته است .

یکى از علل خاتمیّت دین مقدس  اسلام را نیز در همین خصوصیتش میتوان  جستجو نمود.
خواننده  محترم  !
تطابق دین مقدس  اسلام با شرایط زمان بدین  معنا نیست که قوانین اسلام با شرایط زمانى تطبیق گشته و تغییر یابد، بلکه تطابق دین مقدس اسلام بدین معنا است که: هر زمانیکه احتیاجات و حوادث و مقتضیات زمان به اسلام عرضه شود، دین مقدس جوابگو آن است .
بنابر همین منطق که دین مقدس اسلام  این قابلیت را در خود دارد که بر طبق نیاز های هر عصرجوابگو باشد، نه به این معنا که بر طبق خواسته های زمان تغییر یابد که در
آن صورت تغییر اسلام بر اساس خواسته های انسان ها خواهد بود نه مطابق احکام دین مقدس اسلام .
برای درک ورسیدن به فهم وجوهر این حقیقت  باید بدانیم که اصل تشریع احکام و فلسفه آنها
چیست؟ و آیا فلسفه و حکمت احکام همان است که ما تصور می کنیم تا بخواهیم در احکام اسلام بر اساس نیاز های زمان تغییر و تحول ایجاد کنیم. ویا اینکه دین  برای سعادت بشریت نازل شده واحکام آن تا که بشریت در روی زمین وجود داشته قابل تطبیق میباشد.

ضرورت است وجا دارد تا متذکر شوم که منابع اساسی حقوق اسلام دو اند: اولی قرآن کریم و دوم: سنت رسول الله یعنی احادیث. برعلاوهء این منبع اصلی اواساسي دو منبع دیګربراین دومنبع اولی حقوق اسلام استوار اند که به این ترتیب منبع سوم حقوق اسلام  اجماع امت (کنسنسیوس) و منبع چهار یعنی قیاس (انالوګی) میباشد. علت این بحث اخیر به این سبب که همین منبع چهارم یعنی انالوګی وقیاس امکان این را میسرمیسازد تا  مجتهدین وفقهای اسلامی تمام آن مسایل را که زمان و عصر نو به میان میاورد با اجتهاد، برای این مسایل جدید عصر و روز احکام و فتوی را بادرنظرداشت منابع، اصول و نصوص اولی اسلامی یعنی قرآن و سنت حضرت پیامبر اسلام محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم اجتهاد و فتوی صادر کنند. همین اصل و منبع است که دین اسلام جوابګوی تمام مسایل ومطالب مشخص روز نیز میشود.   والله اعلم بالصواب

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.