کشيدن نصوار وسگريت در ماه مبارک رمضان
امین الدین « سعـیـدی– سعید افغانی »
مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان
ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی
از آنجاییکه استعمال مواد مخدره – نصوار وكشيدن سگرت اساسآ براى صحت وسلامتی انسان مضر است لذا استعمال مواد مخدره در دین اسلام حرام اعلان شده است . استعمال مخدرات چه در رمضان باشد و چه در غير رمضان ناجایز و حرام است. و لی اګر کسی در هنگام روزه نصوار را استعمال ویا هم سکرت بكشد مخالف روح وأداب ماه مبارک رمضان بوده ، بدون شك وبه حکم اتفاقی همه ای علما ء وفقهای اسلامی روزه اش باطل ميګردد.
پيامبر اسلام محمد صلى الله عليه و سلم فرموده است:«لا ضرر و لا ضرار» ، يعنى: ( نه ضرر به خود برسانيد و نه به ديگران)، ( حدیث : صحيح – از روايت ابن ماجة) پس استعمال مواد مسكرات و مخدرات كه براى صحت انسان و ديگران مضر ميباشد جائز نيست.
استعما ل عطر در ماه مبارک رمضان
در یک حدیثی از مرد
استعمال عطر در ماه مبارک رمضان هیچګونه ممانعتی نداشته، زيرا مواد خوشبو و عطر و كريم و غيره به پوست ماليده مي شوند و به داخل جسم ( معده ) نفوذ نمي كنند، بر فرض اين كه در مسامات بدن نیز داخل شوند باز هم شكننده ي روزه نيست.
استعمال سرمــه وقطره چكان:
استعمال سرمه ( اگرچه سياهى آن در بلغم هم ديده شود ) ويا قطره چكان چشم ، وادويه جلدى ومرحم باب زخم ، بدن خود را به تيل چرپ گردن ، استعمال گيل موى واستعمال عطريات وخوش بوى، روزه را فاسد نمى سازد .
در كتب احاديث آمده است: كه در ايام ماه مبارك رمضان يكى از صحابه كه از درد چشم سخت مى ناليد نزد آنحضرت (ص) آمد و از انحضرت (ص) پرسید و گفت: كه چشمم سخت درد ميكند اجازه دارم كه سر مه استعمال نمايم ، انحضرت در جـــواب اش گفت: بـــلى ميتوانى سرمه را استعمال نمايى.
همچنان در حـديث از ام المؤ منين عــائشه ( رض )روايت گــرديده است ( أن النبى (ص) اكتحل فى رمضان وهــو صائم »« پيامبراسلام (ص) سرمه كرد در رمضان در حاليكه روزه بود. »( راوى حديث ابن ماجه ).
هكذا بايد گفت كه چشم منفذ براى معده نمى باشد. ولى برخى از فقها بخاطر احتیاط به اين نظر اند كه بهتر واحسن است كه استعمال همچو اشيا ء در شب صورت بپذيرد.
گرفتن ناخون واستعمال رنګ ناخون:
رنگ ناخون واستعمال آرايش براى زنان ( روزه را فاسد نمى سازد.)
دین اسلام دین آسان است:
دین مقدس اسلام ، ديـنى آسان است: این بدين معنا است كه هم شيوه تديّن به آن آسان است هم احكامى كه تشريح كرده سهل وآسان میباشد. قرآن عظیم الشان .مفهوم کلی این آسانی را که در دین مقدس اسلام وجود دارد چنین بیان فرموده است. ( يُريدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ ) (خداوند براى شما آسانى مى خواهد نه سختی نه دشوارى و مشقت ) در حدیث شریفی آمده است: (يا اَيُّها النّاسُ اِنَّ دينَ اللّهِ يُسْرٌ ) (اى مردم ! همانا دين خدا آسان است. ).
پيامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وسلم درموارد گوناگون ، آسانى دين را به مردم بیان فرموده ، از آنان خواسته است كه نه باید خـود را بـه رنج و سختى به اندازند. در روایت اسلامی آمده است : در یکی از روز ها مرد مسنی نزد آن حضرت صلی الله علیه وسلم آمد و گفت : اى رسول خدا(ص ) من پير شده ام و نمى توانم قرآن را بياموزم ، ليكن از روى حقيقت و يقين شهادت مى دهم كه خدايى جز خداى يكتا نيست و محمدصلی الله علیه وسلم فرستاده بر حق اوست. وقتى آن پيرمرد از محل رفت، پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم فرمود: اين مرد اسلام را فهميده و درك كرده است .
بلی دین مقدس اسلام باری اضافی و خارج از طاقت را در عبادات بر انسانها بالای پیروان خویش وضع نداشته است . دین مقدس اسلام ا ز هركس به اندازه توانايى وطاقت بشری او وظيفه مى خواهد. قرآن عظیم الشان میفرماید ( ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى الدّينِ مِنْ حَرَجٍ ) (خداوند براى شما در دين دشوارى ننهاده است) .
ايـن سـهـولت ها به اندازه واضح وروشن است که حتی مخالفین اسلام هم بدان اعتراف داشته اند ودرميان مخالفان صدر اسلام شنيده نشده که كسى به دشـوارى احـكـام اسـلام اعـتـراض نموده باشد .
كـسـانـى بـودنـد كـه مـسائل واهى را بهانه مى كردند تا اسلام را نپذيرند، ولى به احكام و مقررات دينى ، از جهت که نتوانند آنرا به جا آورد – كسى اعتراض نكرده است .
پایان